Verktøy for optimalisering av trege pcer

pcguruen.no

New Member
Jeg reiser rundt til bedriftskunder og privatkunder, og et av problemene som går igjen er at pcen går tregt. Min erfaring tilsier at dette typisk skjer etter at windows har vært installert noen år. Om det ikke er noen åpenbar grunn til at systemet går tregt, slik som unødvendige programmer o.l. må man ofte reinstallere systemet.

Spørsmålet er om det finnes noen typer program som kan ha god effekt for å optimalisere systemet. Helst bør det kunne være mulig å kjøre programmet hos ubegrenset antall brukere, men hvis det er et program som sluttbruker må kjøpe selv er det også ok. Alle forslag mottas med takk.

peterandrej

pensjonert moderator
Betyr det at jeg ikke behøver å lytte til guttungens gnåling om at han trenger mer ram i Mac'en?

Absolutt. Mac er absolutt perfeksjon. Rett ut av esken. Svikter aldri. Blir aldri trege. De er som gode soldater: De fryser aldri. De blir bare blå og dør.

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Absolutt. Mac er absolutt perfeksjon. Rett ut av esken. Svikter aldri. Blir aldri trege. De er som gode soldater: De fryser aldri. De blir bare blå og dør.

Vet ikke om siste setningen tar bort angsten min. Trodde disse Mac-greiene holdt evig?

Travellingman

Nettgrunder
Jeg reiser rundt til bedriftskunder og privatkunder, og et av problemene som går igjen er at pcen går tregt. Min erfaring tilsier at dette typisk skjer etter at windows har vært installert noen år. Om det ikke er noen åpenbar grunn til at systemet går tregt, slik som unødvendige programmer o.l. må man ofte reinstallere systemet.

Spørsmålet er om det finnes noen typer program som kan ha god effekt for å optimalisere systemet. Helst bør det kunne være mulig å kjøre programmet hos ubegrenset antall brukere, men hvis det er et program som sluttbruker må kjøpe selv er det også ok. Alle forslag mottas med takk.

Som pcguru burde vel du vite alt? :D

NilsF

Medlem
Spørsmålet er om det finnes noen typer program som kan ha god effekt for å optimalisere systemet.

Først av alt bør man forsøke operativsystemets (Windows) innebyggede funksjoner for "Diskopprydding" og "Diskdefragmentering". Det gir muligheter for opprydding og vedlikehold av maskinen som mange ikke kjenner til eller har lett for å glemme.

Min erfaring også. Når det kommer til windows som brukes til "litt mer" enn normalt kontorbruk, bør det formateres en gang i blant. Selv pleier jeg å gjøre det et par ganger i året, kanskje oftere hvis jeg tester mye.

Som jeg forstår det, så er det kundenes datamaskiner det er snakk om, og da kan det være lurt å lage en rutine på det, slik at det letter arbeidet både for deg og for dem. Eksempelvis med å lage en image rett etter å ha installert så det går hurtig å gjendanne disken(e) igjen.

Å installere enda flere programmer på en datamaskin som tydeligvis allerede er treg hjelper minimalt, og sjelden særlig lenge ...

Mvh Dan

pcguruen.no

New Member
Min erfaring også. Når det kommer til windows som brukes til "litt mer" enn normalt kontorbruk, bør det formateres en gang i blant. Selv pleier jeg å gjøre det et par ganger i året, kanskje oftere hvis jeg tester mye.

Som jeg forstår det, så er det kundenes datamaskiner det er snakk om, og da kan det være lurt å lage en rutine på det, slik at det letter arbeidet både for deg og for dem. Eksempelvis med å lage en image rett etter å ha installert så det går hurtig å gjendanne disken(e) igjen.

Å installere enda flere programmer på en datamaskin som tydeligvis allerede er treg hjelper minimalt, og sjelden særlig lenge ...

Mvh Dan

Dette har ikke endret seg mye siden windows xp. Å rydde opp hjelper i beste fall kun på kort sikt. Er helt enig i at det er bra å lage image, som man senere kan gjenopprette. Gjør dette på nye pcer når jeg installerer de hos bedrift. I tillegg har jo de fleste pcer verktøy for å nullstille systemet, så dette fungerer bra.

Er forsåvidt ikke et stort problem, siden bedrifter bytter ut pcer etterhvert. Jeg skjærer også gjennom når jeg kommer til en ny bedrift, og ser at systemet bør oppgraderes. Er mer av interesse jeg spør om det er noen som har gode erfaringer med optimaliseringsprogrammer.

Virker som det viktigste for en typisk småbedrift er at systemet fungerer greit. Jeg ville personlig ikke akseptert at ting går så tregt, men er tydeligvis veldig forskjellig toleranse.

Topp