En eller annen form for verdivurdering må gjøres. I tilfelle små nettbutikker er P/E et greit utgangspunkt (les forhandlingsutgangspunkt). Så undersøkes regnskapene for å se om tallene som legges til grunn er reelle. Du må gjerne kalle den prosessen en vurdering av kontantstrømmene. I tillegg så gjøres vurderinger av varelager, goodwill, kundedatabase, eiendeler.
Poenget mitt er at det å kalle P/E en tøysete metode er tøysete. Det som derimot er tøysete er å bruke P/E*10 og ferdig med det. Gjenspeiler regnskapene de faktiske forhold (ressursbruk mm) så kan P/E*10 være riktig, men det vil de sjeldent gjøre og spesielt ikke for <1 mill nettbutikker.
Det gjelder enten firmaet omsetter for <1 million eller >1 milliard.
Investoren, om du kan kalle det det, kan være en nordsjøarbeider med 2 uker på/4 uker av som vil ha noe gjøre i friperiodene og synes en fiks ferdig nettbutikk er en grei måte å komme igang på. Han vil gjøre andre vurderinger rundt dette enn en vanlig investor som nok synes en liten nettbutikk som kun driver med vanlige handelsvarer er rimlig uinteressant.
1) små bedrifter < 4-5 mill i oms
Her er P/E 100% meningsløst av følgende grunn:
a) Privatkonsum. Små bedrifter preges av at eierne privatkonsumerer i stor stil på bedriftens bekostning. Søker å gå i null for å redusere skatt. Det er nok av bedriftseiere med 0 i resultat og Princess 37fot i fortøyningen.
b) Lønn til daglig leder /eier. Regulere opp til 8G da dette er hensiktsmessig i forhold til ytelser fra det offentlige. Resultat mot null hvis mulig.
c) Driftsmidler/lager påvirker verdisettingen ganske hardt da de kan utgjøre en vesentlig del av verdisettingen.
Det er her "Kontantstrøm til eier" eller hva eier totalt kan berike seg på bedriften som er hovedelementet i verdivurderingen.
Videre er det åpenbare forskjeller ved innmatsalg kontra aksjesalg som jeg ikke tar her.
P/E benyttes aldri-aldri for småbedrifter og det er som å hyle "inkompetanse" over bordet.
Videre er det værdt å merke seg at værdien på en bedrift har noe med hva et marked er villig til å gi og ikke selgers ønsketenkning.
Hovedregel for selger. => Ikke selg om du ikke er nødt. Du får alt for lite for virksomheten.
2) Bedrifter røffllig fra 4-40 mill i oms
Med ok infrastruktur. Eier som er "mindre viktig" for bedriften og der privatkonsum og skatteplanlegging ikke rokker for mye med driftsresultat.
Der ser enn P/E på 4-7 som ikke uvanlig. Oppkjøpsrunder som jeg har vært "nær" i forpindelse med børsintroduksjon har vært gjort til en P/E rundt 4 med endel plusser og minuser.
3) Større "småbedrifter" i norsk målestokk
Verdivurdering iht. CAPM ol. Definitivt P/E under 10.
I min tid som bedriftsmegler så var en av oppgavene å skuffe selgerne når jeg fortalte hvilke forventninger de kunne ha til salgssum. Mange selgere fikk aldri solgt og måtte legge ned virksomheten. Hadde eiere på kontoret som hylte og skrek hvor mye dems virksomheten deres var værdt og enkelte ganger ble jeg så svett i ørene at jeg ikke orket å servere dem kaffe. Lot de sitte der med tomme kaffekopper til de gikk hjem.