Varme element/motstand til AA batteri

Medlem
Holder på å lage en enkel prototype og trenger varme element/motstander som kan utvikle varme ved å kobles på AA batteri / AAA batteri, eller muligens 9V batteri. Har forsøkt å teste med stålull men uten nevneverdi suksess. Noen som vet om man må seriekoble batteriene for å få ut noe juice?

kongen

kongemedlem
Koble en kobberledning til plusspolen, koble en kobberledning til minuspolen, så stikker du de to løse ledningene i hvert sitt hull i stikkontakten i veggen. :eek:

Nei, ikke gjør det...

Medlem
Ja jeg så litt på disse effektmotstanderene til Elfa og har fått noen råd fra min bror som har gått slik teknisk fagskole, men elfa selger bare i kartonger på 100/500 stk med 4-15,- pr stk. og det blir litt drøyt når jeg bare trenger ett par stk.

Får eksperimentere videre i røyken av tinn og brent stålull når dama har kommet seg ut på damekveld :)

Nutz

Med lem
Du er helt på vidda hvis du tror du kan få noe nyttig ut av stålull.
Det jeg viste til er ikke ferdige effektmotstander.
Er rett og slett "spesialståltråd" selges på relativt små sneller. Ikke noe storinnkjøpgreier.

Medlem
Nutz. kikket på det nå, ja muligens det kan være noe. Men så har ikke jeg peiling på hvilken ohm motstand som burde brukes på 3x/2x AA batterier.. Men kan ringe Elfa imorgen.

Disse trådene eller varmeelementet (alt etter hva det blir til) skal innkapsles og det skal surres på varmeførende tråder("kjøleribber") som skal spre varmen ut over et område på ca samme størrelse som en fyrstikkeske.

Nutz

Med lem
Nei, lite nyttig man kan gjøre med kombinasjonen batteri og stålull i et sivilisert samfunn hvor man har tilgang på fyrstikker.
En dott med stålull er så godt som uberegnelig, kan bli varm, kan antennes, eller ikke noe skjer da man ikke kan "garantere kortslutning".

Men gøy for unger som liker å eksperimentere med hvordan man kan lage ild. :)

Mortenxx

Medlem
De beste forslagene du har fått hittil er
* lommelyktpære
* metalltråd med kjent motstand
Begge disse har tilstrekkelig motstand til å hindre at batteriet overbelastes. Lav motstand gjør at du kan trekke mer kraft ut av batteriet i løpet av kortere tid - med resultat at batteriet overbelastes (kortsluttes).

Stålull vil trolig kortslutte batteriet pga. for lav motstand. 1,5V AA er egentlig svært lite hvis du skal produsere varme. Hjemmelagde tennanordninger for fyrverkeri (med stålull) bruker 1-2 9-Volts batterier som "kraftkilde". Jeg har sett noen slike oppskrifter på nettet tidligere. Serie- eller parallell-kobling av batterier har liten betydning hvis du bare skal antenne stålull, dvs. at begge deler burde fungere like godt.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Seriell kobling gir mer spenning. Når spenningen øker, øker strømmen (motstanden endrer vi jo ikke på). Flere elektroner som flytter på seg og mer energi som kan omdannes.

En parallel kobling av batteriene bruker du når batteriet skal holde lenger.
OK, ikke akkurat at batteriet skal holde lenger, men at strømforsyningen holder lenger.

Sist redigert:

Medlem
Seriell kobling gir mer spenning. Når spenningen øker, øker strømmen (motstanden endrer vi jo ikke på). Flere elektroner som flytter på seg og mer energi som kan omdannes.

En parallel kobling av batteriene bruker du når batteriet skal holde lenger.
OK, ikke akkurat at batteriet skal holde lenger, men at strømforsyningen holder lenger.

Takker for kunnskapen. Kikket på chlas ohlson igår og så de hadde noen motstandere der i små pakker, får ta meg en tur innom dit en annen dag å se nøyere igjennom.

Topp