Hei,
De fleste problemer med outsourcing kan som oftest puttes inn i en av følgende 3 kategorier: Kommunikasjonsproblemer, kulturforskjeller, og dårlig kravspesifikasjon.
I Asia finnes det en del kulturer hvor det anses som direkte uhøflig å svare nei til en kunde. Derfor har den språklige evolusjonen utviklet 10-12 forskjellige ord som høres ut som JA, men som egentlig betyr NEI, eller "nyanser" av NEI. Dette fenomenet forsvinner selvfølgelig i oversettelse til engelsk så når du hører en Inder si JA kan det være han egentlig mener NEI, for å sette det helt på spissen. Du må derfor vite hva du driver med når du skal kommunisere. Feks må du aldri finne på å spørre "Kan du levere dette på 3 uker?" (for svaret vil alltid være JA) , men heller spørre noe slikt som "hvor lang tid tar dette å levere?".
India har svært gode universiteter og uteksaminerer noe sånt som 1 million systemutviklere i året. Jeg har hatt helt fantastisk gode erfaringer med å outsource til India, men det tok flere år med frustrasjon, prøving og feiling for å finne rett samarbeidsmåte. Og selv når det funket, kan det ikke måle seg med å sitte i samme rom som utviklerene. For outsourcing handler om så mye mer enn å bare finne flinke programmerere. Du må påse at instruksen du sender er strippet for alle muligheter for tolkning (les: inn med teskje), og den må dekke alle aspekter av prosjektet, til og med det du anser som selvsagt. Type; "Installer nyeste versjon av wordpress" i stedenfor "wordpress basert løsning". Ingenting er selvsagt i outsourcing.
Dernest kommer kulturelle forskjeller, som medfører at det en Inder synes funker bra, kanskje ikke oppfattes likt av nordmenn. I Vietnam har man kanskje ikke fullt så godt utbygget mobilt bredbånd som i Norge, og heller ikke like stor kjøpekraft, så der er ikke markedet vant med mobiltilpassede websider. Derfor blir heller ikke utviklerens tankesett orientert rundt det å bygge en godt mobiloptimalisert/responsiv webside for den Norske kunden, selv om han i bunn og grunn er en utmerket utvikler.
Og så til sist så er det dette med spesifikasjon som vi i Norge er alt for dårlig til. Dette er et eget kapittel, og mange selskaper velger i dag å bare gjøre jobben selv fordi de føler de ville brukt like lang tid på å dokumentere oppdraget som å bare gjøre det på egenhånd. Hemmeligheten til å få dette til å fungere er å utarbeide gode rutiner som gjør at så mange deler som mulig av alle slags prosjekt kan "samlebåndproduseres" og ikke nødvendigvis trengs å dokumenteres fra gang til gang.
Noen nevnte prosjektledelse tidligere i denne tråden og det var et meget godt poeng. Vi utviklere undervurderer ofte denne funksjonen, men jeg har opplevd at det ble mye lettere å selge tjenester basert på utviklere i lavkostland når vi kunne begynne å skilte med Norsk prosjektleder på stedet. Det forandrer hele prosessen når du har en person fra den samme kulturen som deg, med samme språk som deg, til å lede oppdraget og kvalitetssikre det til slutt.
Hvis jeg skal oppsummere litt kort vil mitt råd være å ikke se seg blind på timepris, men også ta i betraktning hvor mange timer du selv må bruke på administrasjonen av prosjektet. At en leverandør koster 100 kr timen hjelper lite hvis du må bruke mange av dine egne timer som koster 600 kr på å få prosjektet ferdigstillt. Leverandørens prosjektpris er bare en del av prosjektets samlede kostnad. Før du velger outsourcing må du danne deg et klart bilde av realkostnaden ved samarbeidet.