Utvikle siden etterhvert, eller ha alt klart til oppstart?

fredag

Medlem
Hei,

jeg holder på med å utvikle et komplett nettsted, det finnes et par nettsteder av samme slaget, men jeg skal selvfølgelig gjøre alt bedre. :p

Her har jeg tenkt å ha en del artikler, videoer, linker til relevante saker, og ikke minst et forum bør jeg ha og. MEN bør jeg ha alle kategorier og forumet klart før jeg legger ut siden, eller bør slike ting komme etter hvert?

Tenker kanskje det kan være greit å utvikle siden etterhvert som flere folk leser på den. da får de en følelse av at den faktisk blir større og bedre. Hva har dere gjort i slike situasjoner?

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg synes det er en god ting å legge ut underveis. Ulempen med å vente til alt er ferdig er at det vil da mye lengre tid å få det ut. Om du legger ut litt allerede nå kan både brukere og søkemotorer begynne å sniffe på siden allerede nå. Om du klarer å bygge opp litt brukere også så kanskje du få tilbakemeldinger som får deg til å endre på fremtidige planer i en bedre retning!

TorsteinO

Art Director & grunder
En gylden middelvei syns jeg er best: Gjør det så bra som mulig, og ha med det du mener at bør være med, fra oppstart. Etter oppstart korrigerer og forbedrer du ettersom hva du får av tilbakemeldinger fra brukerne og ting du finner ut selv.

Et eksempel på folk som la ut for tidlig er f.ex. gutta med qpsa.no. De la ut alt for tidlig, og fikk masse kritikk pga delvis stjålet design, og store gliper i sikkerheten. (du kunne slette andres kontoer ++).

picxx

WF 09
Start med det du kan!
Om du liker å skrive artikler selv, start en blogg du etter en tid kan utvikle til en portal med flere seksjoner.
Om du helst liker å delta og starte diskusjoner, start et forum, og vær klar til å markedsføre deg fra helvete og tilbake for å få brukere.
Om du liker å se, og dele videoer, start en tube clone med kvalitetsinnhold.
etc.
etc.

Uansett hva du starter er det bedre å starte med noe du har interesse for, og gjøre det bra, enn å starte en svær portal du neppe kommer til å rekkke over med kvalitetsinnhold i løpet av en dag. For å si det slik, det er mye bedre å kun ha en kvalitetsblogg med 500 besøkende hver dag, enn å ha en svær portal med 50 besøkende, bare fordi innholdet i hver seksjon på portalen er halvferdig, dårlig eller rett og slett ikke leservennlig.

tyr897

Medlem
Både og, som atomet sier.

Siden din må være brukenes til noe før du legger den ut. Besøkende må finne en grunn til å skulle besøke siden din på nytt, ellers vil de aldri se dine forbedringer, for de har allerede forkastet den. Et stort "under construction"-skilt er det verste du kan gjøre.

Så start med å lage en brukbar side, og forbedre etter hvert. Poenget er bare at utgangspunktet må kunne stå alene.

fredag

Medlem
takk for svar folkens, gjør som dere sier, finner en gyllen middelvei. Skal finpusse litt på det jeg har nå, og så slenge den opp.

Sjefskoder

Sjefskoder
Jeg synes derimot at du skal lage hele nettsidens grunnmur ferdig..

Ha alle sider ferdig, selv om de er inneholdsløse, men da heller men teksten "kommer snart noe spennende her".

Hater å komme til halvferdige sider med linker som ikke fungerer å greier å greier..

Så foreslår at du koder ferdig alt sammen også smeller du det ut da, også kan du fylle opp sidene etterhvert.. :)

Og du kan jo og "reklamere" litt på siden din mens du utvikler den.. Ha en fangene "Kommer snart!"-side med litt spennende teasers.. "her vil du finne det råeste som er å finne!!! .....snart..." og slike ting.. gjør folk oppmerksomme på siden din, ved at du "tilfeldigvis" nevner det i en samtale eller noe slikt.. så du får litt besøk før du lanserer siden å.. for da står di på "døra" di å venter.. Ha og gjerne å en slik, "Vil du ha en epost når siden er ferdig?"-modul på "kommer snart"-siden din, Det funker som juling det å :p

Se for deg en Rimi-butikk som skal åpne i nabolaget ditt og ingen hører eller ser noe om dette i hverken aviser eller radio..ingen står ved døren på åpningsdagen..

Men, om de derimot reklamerer og informerer folk om dette, så vil folk strømme til.. "Steeeeeeeeeeeike fina gardinaaa"-salg med rabatter over all fornuft..."10% til di første 50 kundene".. Sååååå lover jeg deg at folk står på utsiden av butikken på åpningsdagen.. :p

Så bygg ferdig butikken, reklamèr under veis og fyll på i hyllene etterhvert som du tjener penger, MEN ha di produktene du reklamerer for og det folk vil ha, i hyllene dine;)

Sist redigert:
Topp