Jeg tenkte for enkelhetens skyld på en test med 1 enkelt spørsmål med 4 svarmuligheter (a,b,c,d) hvor a og b er riktige.
Dette er multiple respons, ikke multiple choice, så i grunnen kan 0-4 svarene være riktig.
Jeg går for multi-response spørsmål ut fra at det å ikke krysse av et feil svar også er riktig.
Jeg har sålangt kommet fram til at man kan ha to måter å få poeng for spørsmålet:
1. "Alt eller intet": krysser du av a og b, og ikke c og d, får du full pott for spørsmålet.
2. "1 +((antall riktig - antall feil) / antall svar)"
Dette gir et tall mellom 0 og 2, så del med 0.02 for å få prosent.
Et riktig svar er når man krysser av et valg som er betegnet som rett av den som laget spørsmålet, og når man ikke krysser av noe som er betegnet som f eil.
Et feil svar er når man ikke krysser av et riktig svaralternativ, eller når man krysser av et feil alternativ.
Så da blir det slik.
* Ole velger a+b: alle rette og ingen feil svar er valgt: 1 +((4-0) / 4) = 2 (og delt med 0.02 = 100%)
* Stine velger a+c: en rett og en feil er valgt (og unnlot å velge b) dvs 2 rett, 2 feil: 1 +((2-2) / 4) = 1 => 50%
* Johan velger a+b+c: 3 rett (a+b = rett og valgt, d = feil og ikke valgt), 1 feil: 1 +((3-1) / 4) = 1.5 => 75%
* Veronica velger a+c+d: 1 rett (a) og 3 feil (b ikke valgt, c+d er feil): 1 +((1-3) / 4) = 0.5 = 25%
* Anders velger alt: 2 rett, 2 feil: 1 +((2-2) / 4) = 1 => 50%
* Mette ingenting: 2 rett, 2 feil: 1 +((2-2) / 4) = 1 => 50%
Det spørs om f.eks. Anders og Mette bør tjene 50% av poengsummen for spørsmålet.