Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Utregning av kassakreditt (renter)

Rismoen

Medlem
Ser på muligheter rundt kassakreditt, men er usikker på hvordan dette blir i praksis.

Si at jeg 1 januar tar ut/bruker 500 000,-
2 mnd senere/1 mars betaler jeg tilbake.

Blir dette regnestykket riktig?

Renter første måned 5 800,-
Renter andre måned 5 800,-

Totalt 11 600,-

Eller er det noe vesentlig jeg har glemt av?

 

Stoppet

Banned
Ja, det stemmer at renten pr måned er 5.800,- om du benytter hele beløpet hele perioden. Men husk at det blir lagt til 195,- på dette beløpet hver måned, og evt. også 45,- i fakturagebyr. Og så tilkommer sikkert etableringsgebyret på 995,- på første betaling.
 

Rismoen

Medlem
Her fikk jeg avtalen, kan noen forklare?



Først får jeg opplyst 1,16% rente pr. mnd, deretter står det 13,90% årlig rente i kontrakten. Men så er jo 13,90/12=1,16%

"Ved utnyttet kreditt på kr 250 000 over 3 måneder og nominell rente på 13,90 %, blir effektiv rente 18,02 % med de gebyr og avgifter som er avtalt."

Skjønner at det ikke er god butikk å bruke dette i lengden, men hvordan regner man dette?
 

Stoppet

Banned
For å forklare det enkelt: Om du bruker hele kassakreditten hele året vil du betale 5.800,- pr måned i rente.
5.800,- x 12 måneder = 69.600,- i rente hele året. Årlig rente blir da: (69.600*100)/500.000,- = 13,92%

Når man regner effektiv rente tar i tillegg og legger inn gebyrene slik at du får reel kostnad. Derfor blir den effektive renten høyere. Den blir høyere jo mindre du bruker av kreditten siden 195 og 45 er konstante.
 

Britta

stoffdronning
Dette er nok ikke en riktig kassekreditt for bedrifter, men enn rammelån med høye renter?

Jeg har kassekreditt hos DnB til butikken med pant i varelager og renten er på 4.95% p.a.. Månedsgebyrene er derimot høyere enn dine, men husker ikke hvor mye, tror 600.

Hilsen, Britta
 
Topp