Jeg har nylig tatt over regnskapsføringen i en linjeforening, og har i den forbindelse et spørsmål angående regnskapsføring:
Vi får ofte besøk av bedrifter som holder presentasjon for oss, når de gjør det tar linjeforeningen betalt, samtidig som bedriften serverer mat til studentene. I den forbindelse sender vi ut en faktura til bedriftene, der "varene" vi tar betalt for er koblet opp mot to kontoer. Betalingen til linjeforeningen kobles til en balansekonto kalt "Bankinnskudd", og dette er greit.
Men linjeforeningen legger ut for maten som bedriften serverer, og dette kobles mot en utleggskonto. Når bedriften betaler fakturaen går dette inn på en inntektskonto. Problemet som da oppstår er at dette kommer opp som hhv. utgift og inntekt i budsjettet, noe som er misvisende, da det kun er et midlertidig utlegg.
Jeg lurer derfor på hvordan dette kan føres regnskapsmessig korrekt? Kan jeg opprette en ny konto i regnskapet, hvor jeg fører utlegget som debet og tilbakebetalingen som kredit? Og hvilken type konto skal dette i såfall være (aktiva, passiva, balanse)?
Tusen takk!
Vi får ofte besøk av bedrifter som holder presentasjon for oss, når de gjør det tar linjeforeningen betalt, samtidig som bedriften serverer mat til studentene. I den forbindelse sender vi ut en faktura til bedriftene, der "varene" vi tar betalt for er koblet opp mot to kontoer. Betalingen til linjeforeningen kobles til en balansekonto kalt "Bankinnskudd", og dette er greit.
Men linjeforeningen legger ut for maten som bedriften serverer, og dette kobles mot en utleggskonto. Når bedriften betaler fakturaen går dette inn på en inntektskonto. Problemet som da oppstår er at dette kommer opp som hhv. utgift og inntekt i budsjettet, noe som er misvisende, da det kun er et midlertidig utlegg.
Jeg lurer derfor på hvordan dette kan føres regnskapsmessig korrekt? Kan jeg opprette en ny konto i regnskapet, hvor jeg fører utlegget som debet og tilbakebetalingen som kredit? Og hvilken type konto skal dette i såfall være (aktiva, passiva, balanse)?
Tusen takk!