Steve Cash
Medlem
Jeg må skuffe deg Torstein, jeg leste i en avis i forrige uke at han hadde flyttet dem før det smalt.
Jeg må skuffe deg Torstein, jeg leste i en avis i forrige uke at han hadde flyttet dem før det smalt.
Er det virkelig så lett, at hvis man tjener pengene sine på nettet, fks ved salg av varer i forskjellige land, kan slippe unna med å betale null skatt, så lenge man selger fra selskapet du har i bahamas?
Uansett så kan hele virksomheten bli ansett å være skattepliktig i Norge, selv om firmaet er registrert i utlandet. Men det er et litt lengre resonnement.
Tidligere var det en del pyramide-selskaper og slikt som opererte etter en struktur hvor de hadde selskaper på honduras, bahamas, osv og innbetalinger gikk dit. Så fikk de Norske medlemmene et debet-kort hvor de kunne ta ut sine penger i minibank i Norge eller betale med det på vanlig måte. Kortet var registrert på det utenlandske selskapet slik at Norske myndigheter ikke kunne spore pengene tilbake til den som hadde brukt pengene. Samtidig la selskapene til en klausul i kontraktene med sine medlemmer om at medlemmet selv var ansvarlig for innberetning og betaling av skatt til sitt land, slik at de gikk juridisk fri.
Det hullet ble tettet så vidt jeg vet, ved at alle kort nå må knyttes til en person (eller noe i den duren).
Derfor er det forholdsvis lite skattekriminalitet igjen av denne sorten i Norge i dag. Skattesvindlere er mye mer opptatt av hvordan de kan gjemme vekk verdier i utlandet enn hvordan de kan faktisk bruke sine svarte verdier i Norge.
Se sånn på det; hvis du vil unngå å betale skatt så må du flytte til et land hvor man ikke betaler skatt. Da er det enten stor sannsynlighet for at landet rett og slett ikke fungerer (som feks Afghanistan) fordi myndighetene ikke har penger eller stor sannsynlighet for at du må betale for godene dine til private selskaper (helseforsikring, veier, skole, osv). Så kostnaden må du leve med uansett. There is no such thing as a free lunch.
Er selskapet registrert på bahamas, eieren bor på bahamas, utbytte takes ut og brukes på bahamas slipper man unna all skatt, selv om salget utelukkende er til kunder i norge.
Tar du som eier eller ansatt ut lønn eller utbytte fra et selskap på bahamas (eller hvilket som helst annet land forøvrig) skal du betale skatt av dette hvis du bor i norge.
Hvis du har oppholdt deg 4 mnd eller mer i Norge ila året anser skattemyndighetene deg som skatteyter til Norge, og du har da også plikt til å innberette aksjeutbytte mottatt i utlandet fra utenlandske selskaper.
Dersom du har oppholdt deg 0 dager i Norge i et år, men ikke har meldt flytting til utlandet, anses du også som skattepliktig til Norge og samme regler gjelder.
Dersom du melder flytting til utlandet blir du for øvrig utmeldt av folketrygden og vil ikke kunne benytte deg av offentlige helsetjenester i Norge feks.
Men det kan igjen vanskeliggjøre fakturering og kundeforhold i Norge. Kundene vil jo også måtte innberette og betale 25% moms på toppen av tjenestene de har kjøpt fra ditt utenlandske selskap så selv om skattesituasjonen virker fristende så kan det blir vel upraktisk og tungvindt for dine kunder å forholde seg til.
En løsning kan være å ha et selskap i Norge som fakturerer og står for kundeforholdene, og et annet selskap i utlandet som produserer og leverer tjenestene. Så blir det Norske selskapet kunde hos det utenlandske. I Norge går du med 0 og i utlandet tar du ut lønn.
Lønnsinntekt fra utenlandsk selskap for arbeid utført i sin helhet i utlandet skattes nemlig ikke til Norge, men til det landet hvor du var lønnsmottaker, etter det jeg vet. Men utbytte skal alltid beskattes til Norge uansett hvor det ble mottatt.