Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ut med Wordpress –> inn med noe annet

Bjørnar

Gründer
Hei,

Jeg har i ekstremt mange år holdt på med WordPress, både på fulltid, deltid, via egne firmaer, som ansatt – og stort sett fått sett det som er å se, på godt og vondt.

Skal du ha opp en side med noen bloggposter / sider med informasjon, på kortest mulig tid, så er WordPress et glimrende valg. Skal du ha over 50, er jeg mer usikker.

Men jo eldre jeg blir, og mer jeg setter pris på min egen tid, så tenker jeg at det ikke er verdt tiden; det skal oppgrades, det skal sørges for et plugin er kompatibelt med en eller annen PHP-oppgradering, man skal finne temaer som ikke er 2 millioner linjer med kode, og generelt er det mye arbeid. Det er aldri komplisert arbeid – men det tar tid.

Så jeg begynte først med å sette opp en side med ren HTML + PHP for å styre innholdet, la alt innholdet manuelt i en database. Deretter begynte jeg å bygge bare en helt enkel editor for å holde orden. Det er langt fra optimalt med tanke på worklow, og det er fortsatt litt manuelle triks som må til, så dette kommer aldri til å bli noe noen andre får tilgang til. Men det har gitt meg så enormt mye mer lykke over å ha kontroll på tingene selv.

Den tiden jeg før brukte hver uke (om ikke daglig), for å holde ca 70-100 WP-installasjoner oppdatert, begynner nå å bli levelig. Fremdeles bruker jeg jo tid på WP, for langt fra alt er flyttet over, så sånn sett bruker jeg vel MER tid nå. Men målet om en WP-fri fremtid er i sikte. Alle mine kunder er nå uten WP, og hastigheten på de sidene er økt betraktelig - og jeg trenger ikke bruke tid på å holde shittet oppdatert. De fleste av mine kunder vil bare ha en side som ligger der, sånn sett er jeg sikkert heldig.

Jeg vet ikke hvor jeg vil med dette, annet enn å si at kanskje WP ikke nødvendigvis er svaret på alt, som det virker som noen her kanskje har tenkt. Og WP har fremdeles sin plass. Men jo større og mer komplisert koden til WP blir, jo mer trøbbel spår jeg, fordi en WP-side er aldri bedre enn det mest bedritne pluginet du bruker, som kanskje har sikkerhetshull du ikke er klar over, ikke er kompatibel med PHP i morgen, eller skaper krøll ved en WP-oppgradering.

Peace out!
 

Bjørnar

Gründer
Jeg skulle tro at om du erstatter alt av plugins med egen PHP, så er det en sikkerhetsrisiko like stor som med plugins, fordi plugins også bare er PHP. Men har du stålkontroll på sikkerhet så slipper du risken såklart.
WordPress skal fortsatt oppdateres, og det finnes jo en del plugins man strengt tatt ikke har lyst til å manuelt "kode", for det vil jo ta evigheter. En ting er egne plugins for å inkludere Analytics-kode, da får jeg magesår når jeg ser sånne typer plugins – men noe annet er for eksempel Woocommerce, Akismet osv osv. Det du foreslår er ikke reelt, i mine øyne.
 

xdex

Medlem
Først å fremst... Alt må vedlikeholdes. Men må alle nettsider være WordPress? Absolutt ikke. Derfor har jeg selv laget ett godt alternativ som jeg bruker i Django. Perfekt for mindre kunder, som kun skal ha standard-funksjonalitet som betaling, kontaktskjema, statistikk, landingssider etc. I tillegg har jeg eierskap til koden, og forstår hele strukturen. Det betyr at jeg også enkelt kan hive meg rundt når det kommer SEO oppdateringer (HÆ!? SEO OPPDATERINGER!?) Ja, du trodde vel ikke at når du kastet WP ut av vinduet, så ble livet mye bedre? .... WordPress gir oss veldig mye gratis. Alt det vi får gratis, må erstattes... Med noe annet, eller med noe du lager selv.

Gresset er ikke alltid grønnere på den andre siden.

De største utfordringene er vel når en kunde plutselig sier "vi skulle bare hatt X og Y, jeg ser alle andre har det". Nettsider som bare er liggende, eller som ikke blir oppdatert med ny funksjonalitet er døende uansett. Med det enorme trykket av selgere som kaller seg "markedsførere og influsensere" i Norge tar det ikke lang tid før de er overtalt til noe som er HELT MAGISK! (WordPress, Wix, jada jada...).

Lag noe selv, hvis du føler for det. Bytt til noe som allerede eksisterer, og møt nye utfordringer. Uansett hva du gjør, så trenger ALT vedlikehold, uansett.

At du får magesår av Google analytics plugins er jo litt rart... du trenger jo ikke en plugin for å implementere dette.
 

Bjørnar

Gründer
At du får magesår av Google analytics plugins er jo litt rart... du trenger jo ikke en plugin for å implementere dette.
Det er jo det jeg sier.

Jeg skrev mitt eget CMS for 15-20 år siden, før jeg gikk over til WP mer eller mindre "fast" til de fleste kunder. Nå lever jeg av ehandel og hjelpe nettbutikker. Jeg vet forbanna godt ulempene – og fordelene – med WP. Poenget var at jeg er møkka lei alle som mener WP er svaret på _alt_, som jeg tror også kommer frem av første post:
Jeg vet ikke hvor jeg vil med dette, annet enn å si at kanskje WP ikke nødvendigvis er svaret på alt, som det virker som noen her kanskje har tenkt. Og WP har fremdeles sin plass. Men jo større og mer komplisert koden til WP blir, jo mer trøbbel spår jeg, fordi en WP-side er aldri bedre enn det mest bedritne pluginet du bruker, som kanskje har sikkerhetshull du ikke er klar over, ikke er kompatibel med PHP i morgen, eller skaper krøll ved en WP-oppgradering.
Ja, du trodde vel ikke at når du kastet WP ut av vinduet, så ble livet mye bedre?
Er denne til meg, eller hvem er det du prøver å fortelle dette til? Posten min handlet om at uten WP blir livet bedre – når man forstår at WP kun er "svaret" – og ikke "svaret på alt". Så dette er ikke en for / mot WP eller andre ting – bare at jeg er ganske lei av å støte på purister og "utviklere" som bestemmer seg for CMS først – før de i det hele tatt har sett spec eller en foranalyse.
 
Topp