Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Urettmessig faktura fra Nettkatalogen.no

sta

Medlem
Andre her som har mottatt faktura fra Nettkatalogen.no på oppføring/infoside som de aldri har bestilt? Jeg mottok et slikt krav i går, men har aldri pratet med noen fra dette selskapet, og ennå mindre bestilt noe.

Jeg har naturligvis bestridt kravet men jeg lurer på om jeg burde politianmelde dem for forsøk på svindel i tillegg. Min toleranse for kataloghaier og deres suspekte arbeidsmetoder er nok så lav.
 

Atlas

Medlem
Andre her som har mottatt faktura fra Nettkatalogen.no på oppføring/infoside som de aldri har bestilt? Jeg mottok et slikt krav i går, men har aldri pratet med noen fra dette selskapet, og ennå mindre bestilt noe.

Jeg har naturligvis bestridt kravet men jeg lurer på om jeg burde politianmelde dem for forsøk på svindel i tillegg. Min toleranse for kataloghaier og deres suspekte arbeidsmetoder er nok så lav.

Be dem om å fremskaffe bevis på at du har bestilt oppføringen.
Har du ikke underskrevet noe har du ikke bestilt noe.
Kan de ikke fremskaffe bevis og ikke vil trekke kravet - så politianmeld dem!
 

sta

Medlem
Sikker på at det ikke er et tilbud, som bruker layouten til en faktura?

Ja, det er ikke det. Det står ingen steder noe om at det er et tilbud, frivillig å betale, etc. I tillegg er fakturaen utsendt av Lindorff på vegne av Nettkatalogen.no.

Drittselskaper som driver med slikt. Vel, jeg gidder ikke å bruke tid og energi på det. Jeg har bestridt kravet og så får de holde på som de ønsker.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Du må for guds skyld ikke betale. Inkassolovens §7 sier at krav som bestrides ikke skal inndrives, så ta kontakt med inkassoselskapet hvis det går så langt.

Politianmeld gjerne for å sette et eksempel, ta kontakt med lokalavisene eller tv2 hjelper deg (skaper dårlig publisitet for nettkatalogen som kanskje får de på bedre tanker og legger ned..)

Jeg hadde gjort følgende:
1. tatt kontakt med inkassoselskap/inndriver og bestrid kravet.
2. politianmeld for svindelforsøk (fakturere urettmessig krav)
3. sende nettkatalogen en faktura for tidsbruk du har pådratt deg vedrørende saken

Jeg har null respekt for disse katalogidiotene, og hadde blitt rimelig forbannet hvis jeg hadde mottatt et krav fra dem.
 

testdriver

Ha det bra..
Kuriosa:
Absolutt alle telefonselgere som ringer meg blir kjapt bedt om å sende meg tilbudet på en egen mail opprettet kun til dette formål. Slipper mye stress slik.
 

lpride

Medlem
Det blir jo temmelig vanskelig for et firma å bevise at man har bestilt noe mundtlig.
Jeg kan ikke forestille meg det skulle være juridisk bindende.

I Norge er muntlige og skriftlige avtaler likestilt hva angår hvor juridisk bindende de er. Det er riktig som du sier at muntlige vil kunne være vanskligere å bevise, men de er fullt ut like bindende likevel.
 

testdriver

Ha det bra..
Det blir jo temmelig vanskelig for et firma å bevise at man har bestilt noe mundtlig.
Jeg kan ikke forestille meg det skulle være juridisk bindende.

Opptak må vel opplyses om i starten av samtalen hvis det skal være gyldig bevis? Hva er vanlig skikk og bruk for telefonsalg, egentlig?
 

Ståle

Medlem
Det blir jo temmelig vanskelig for et firma å bevise at man har bestilt noe mundtlig.
Jeg kan ikke forestille meg det skulle være juridisk bindende.

Er da ikke noe problem det så lenge man tar opp samtalen...?
 

Atlas

Medlem
Nettkatalogen.no

I Norge er muntlige og skriftlige avtaler likestilt hva angår hvor juridisk bindende de er. Det er riktig som du sier at muntlige vil kunne være vanskligere å bevise, men de er fullt ut like bindende likevel.

Så du mener man kan selge og kjøpe sitt hus eller bil med en bindende mundtlig avtale? Det er jo skremmende
 
Sist redigert av en moderator:
Topp