Unngå toll ved at person tar med pakke fra usa...

stuttboksa

New Member
Hei

Jeg har en bekjent som i skrivende stund bor i usa. Jeg tenkte jeg skulle hjelpe den skakkjørte økonomien til amerikanerene ved å kjøpe noe derifra...
Jeg skal kjøpe prosjektor + diverse utstyr til denne. Jeg skal bestille fra amazon.com, og sende pakken til min bekjentes adresse i San Fran. I den forbindelse lurer jeg på om jeg kan støte på problemer med fortolling når pakken sendes sammen med vedkommendes bagasje? Er det isåfall noen triks jeg kan gjøre? Har lest at at det er lurt å ta produktet ut av originalpakken for å få produktet til å se brukt ut. Stemmer dette?

Innspill mottas med takknemlighet :)

Dag Frogner

Supermedlem
For det første tror jeg du blander toll og moms. En del varer er fritatt for toll, også elektronikk (man betaler kun en avgift for tollbehandling), men man slipper normalt ikke moms.

Jeg handler selv en del fra eBay og det mange selgere gjør er å sette verdien til under 200 NOK og merke pakken som gave. Da slipper man moms, men ulempen er at dersom pakken forsvinner i posten og den er forsikret, får du kun dekket det beløpet som avsender har satt på pakken, i dette tilfellet 200 NOK. Og det er alltid fare for at tollerene på Gardemoen sjekker pakken din og dersom de skjønner at den har høyere verdi, får du momskrav i posten og ser ikke noe til pakken før dette er betalt.

Mulig du også får et "straffegebyr" fordi du prøvde å snylte litt, men det er jeg ikke sikker på.

stuttboksa

New Member
For det første tror jeg du blander toll og moms. En del varer er fritatt for toll, også elektronikk (man betaler kun en avgift for tollbehandling), men man slipper normalt ikke moms.

Jeg handler selv en del fra eBay og det mange selgere gjør er å sette verdien til under 200 NOK og merke pakken som gave. Da slipper man moms, men ulempen er at dersom pakken forsvinner i posten og den er forsikret, får du kun dekket det beløpet som avsender har satt på pakken, i dette tilfellet 200 NOK. Og det er alltid fare for at tollerene på Gardemoen sjekker pakken din og dersom de skjønner at den har høyere verdi, får du momskrav i posten og ser ikke noe til pakken før dette er betalt.

Mulig du også får et "straffegebyr" fordi du prøvde å snylte litt, men det er jeg ikke sikker på.

Går det ikke an å lure seg unna ved å ta varen utav originalpakken? Vedkommende som skal ta med gaven har vært i usa siden mai, og kommer ikke hjem før i slutten av august. Kan det kreves avgift hvis det kjøpes noe i mai og brukes i 3 måneder i usa før det taes med på flyttelasset hjem til norge?

Topp