Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Underside ranker i stedet for hovedside

flippflopp

Medlem
Hallo!

Nå har jeg kommet inn i Google! Endelig! Hurra!

I vertfall. Jeg er på 96. plass nå på hoved KW'et mitt, men siden som ranker er en underside. Er dette noe jeg bør bekymre meg over, eller vil det ordne seg over tid tror dere?
 

Ole Avranden

utvandret
Jeg begynner å mistenke at du faktisk ønsker deg et magesår flippflopp :)

Jobb med å skape kvalitetsinnhold, og la Google, SEO, SERPs og lenkebygging ligge på hylla til du faktisk har fått noe innhold å jobbe ut i fra. Selv om du ikke tror på meg, så er det faktisk raskeste måten å få gode konsistente resultater på Google.
 

JoachimO

Medlem
Jeg må si meg enig med Ole her. Det er bare noen uker siden jeg satte i gang kamerafakta.no for fullt, og har kun hatt fokus på å fylle opp med faktasider og innhold. Ikke en eneste kalori er brukt på offisite-seo, og allikevel har jeg allerede flere hovednøkkelord/kameramodeller som ranker i topp 5
 

flippflopp

Medlem
Ok, ja, jeg vet jeg må satse på innhold, men har ferie nå, så dette er liksom det jeg holder på med. Skal jeg legge ut mer enn en artikkel per dag kanskje? Er ikke det bedre med en artikkel hver dag i 100 dager enn 2 artikler hver dag i 50 dager?
 

JoachimO

Medlem
Hadde det vært en blogg, eller en type side der folk kommer innom ofte for å se etter noe nytt ville en artikkel om dagen absolutt vært det beste. Men, siden din er vel egentlig ikke denne typen side?

For din del må det beste være å få så mye innhold som mulig inn på siden og indeksert. Gjør du dette er det også desto mer innhold for andre å lenke inn til naturlig.
 

JoachimO

Medlem
Joda, du må jo ikke skrive deg tom heller, men har du mulighet nå i starten ville jeg absolutt bare kjørt på og fylt opp med så mange artikler og så mye _godt_ innhold som overhodet mulig.
 

zapotek

Medlem
OK. Ja. Jeg skriver bare for brukeren, ikke for søkemotoren. Det er kanskje ikke så smart, men jeg har lest at nye sider må passe seg for å ikke bli kastet ut.

Nye sider må tilpasse seg for å ikke bli kastet ut? Hva mener du egentlig. Du trenger i bunn å grunn ikke gjøre noe som helst for "ikke å bli kastet ut".
 

Ole Avranden

utvandret
Alle variablene som utgjør det endelige søkeresultatet teller, men spørsmålet er hvor mye teller dem, hvor mye innsats må du legge ned i dem for å få uttelling og hva er langsiktig mest fornuftig for ditt nettsted?

Ja, hyppig oppdatering er en variabel. Men hvis det skal være en viktig faktor i din SEO, så vil du oppleve at dine nyeste artikler lever et godt liv på Google, mens de litt eldre fort faller i søkeresultatene.

Kvalitetsinnhold har en tendens til å overleve lenger i søkeresultatene, for det er ikke oppdateringsfrekvensen som har brakt det opp i toppen. Det er kvaliteten.

For å si det litt banalt, så kommer det alltid en konkurrent med en nyere artikkel som konkurrerer med ditt innhold. Men det kommer sjelden en konkurrent som leverer kvalitetsartikler.

Den rette miksen av alle variabler som utgjør resultatet for et søk er selvfølgelig det optimale, men da må du søke jobb i Google for å få ut litt inside-informasjon for å få til det. Den nest beste og mest farbare veien for oss som ikke jobber i Google, er å satse på kvalitet.
Og etterhvert så vil du lære litt om hvilke variabler som fungerer for ditt nettsted. Det kan være oppdateringsfrekvens, kvalitet, synlighet, osv, osv... Men før du har et nettsted med innhold, så vil du ikke klare å få til målbare resultater.

Det du driver med nå kan sammenlignes med å stille spørsmålet "hvor mye veier en bil". For å få svaret løper du ut og veier den bilen som har parkert i gata di. Det er en Golf, og den veier 1500 kg. Neste dag er det en MB E-klasse som står der, og den veier 1900 kg. Den tredje dagen er det en luring som har parkert en monstertruck som veier 14 000 kg. Fjerde dagen står det en ATV, og du tenker skitt au, jeg veier den for jeg har ikke noe annet å gå ut i fra. 300 kg. Fint.

Du har nå fått fire svar som ikke forteller deg noenting.

Neste uke så lurer du på hvor mange hestekrefter en bil har. Du foretar nye målinger, og svarene blir like sprikende og dårlige som på vekten. For du har ikke noe grunnlag.

Hvis du bytter ut gata (nettstedet ditt med lite innhold) med parkeringsplassen utenfor shoppingsenteret på Svinesund (nettstedet ditt med masse kvalitetsinnhold) så vil du kunne måle på en rekke variabler og få svar som faktisk betyr noe. Der finner du fort ut et fornuftig svar på vekt, hestekrefter, populære farger, karosserityper.

Da kan du begynne å stake ut en kurs for din SEO. Før det er så det totalt bortkastet og i verste fall så gjør du mer skade enn nytte.

For når du foretar målinger slik du gjør nå, så kan du få svar som at en bil er lilla, den veier 7 300 kilo, har 84 hestekrefter og to hjul (den dagen du lurte på antall hjul var det bare en moped i gata di). Tilpasser du nettsiden og SEO-jobbingen din til dette, så får du fort ett problem :)


Så forslaget mitt er:
- Glem SEO, lenkebygging og alt det der...
- Skriv masse godt kvalitetsinnhold
- La Google få jobbe med siden din, og la resultatene få "sette seg"

Dette tar fort 3 måneder. Så kan du gå videre:

- Analyser Googles resultater
- Analyser brukernes mønster på siden din

Da kan du utarbeide en strategi for SEO og kapitalisering, for da har du noe å gå ut i fra.
 
Sist redigert:

zapotek

Medlem
Ja, hyppig oppdatering er en variabel. Men hvis det skal være en viktig faktor i din SEO, så vil du oppleve at dine nyeste artikler lever et godt liv på Google, mens de litt eldre fort faller i søkeresultatene.

Nah, dette er en sannhet med modifikasjoner. Det er de skikkelig utgamle som VIRKELIG ranker.
 

Ole Avranden

utvandret
Hvis du har hyppig oppdatering som en av de viktigste faktorene i din SEO, så stemmer det. En ny artikkel lever et godt liv (kommer typisk inn midt på side 1) til å begynne med, men etter 14 dager så faller den gjerne.

At en kvalitetsartikkel med alder og tyngde eier førsteplassen er ingen overraskelse, men det er heller ikke motstridende til det jeg påstår :) Tvert i mot.
 

pleb

Medlem
Går jo fort fremover, dette. Hovedsiden rangerer over underside nå. :)

Jeg pleier som regel å ha omkring 40 artikler liggende før jeg begynner på offsite-SEO når jeg jobber med Wordpress-blogger, men om dette er "fasiten" og "riktig måte å gjøre det på" ut i fra SEO-håndboken skal jeg ikke bastant si. ;)
 
Topp