Ulemper med wordpress som webutvikler

picxx

WF 09
Wordpress har jo etterhvert blitt ganske så "ftp uavhengig".
Man kan i adminpanelet ganske så enkelt innstallere både nye themes og nye plugins.
Kan dette være en liten "drawback" for deg som webutvikler/sidebygger?

Se for deg situasjonen:
Du er akkurat ferdig med å bygge opp en side til en liten lokal bedrift.
Siden blir overlevert, sammen med en grei bruksanvisning du sikkert har forfattet selv for anledning. Der står de mest grunnleggende prinsippene i hvordan man kan lage poster, sette inn bilder og fordelene med å bruke tags og skrive inn beskrivelse i all-in-one-seo-pack feltet.

Naive Jarle, som er den ansvarlige for siden, er ikke akkurat noen tech freak. Det nærmeste han har vært administrering av en side var når han laget en hjemmeside på start for Cato, familiens hund, for fem år siden.

Etterhvert blir Jarle flink til å oppdatere siden, så han mener han mestrer dette. Han blir samtidig litt tøffere, så han begynner å utforske adminpanelet litt mere og kommer over ting som innstallering av themes og innstallering av plugins. Etter å ha søkt litt frem og tilbake finner han ut at han vil prøve noen nye themes og finner plugins med helt fantatstiske funskjoner selv ikke han visste de trengte, men som nå absolutt skal innstalleres.

Etter å ha innstallert 20 themes og 30 nye plugins ser ikke siden ut. Kontoen hos one.com blir sperret grunnet overforbruk av ressurser (plugins som ikke er aktive krever også ressurser) og Jarle befinner seg plutselig i den situasjonen at han ikke skjønner et kvitter. Og han som var SÅÅÅ flink!

Du blir kontaktet og fortalt at siden du lagde ødela seg selv.....

Hvordan gjør du dette?
Deaktiverer du ting som innstallering av themes og plugins før du lar kunde overta, eller satser du på at de ikke rører dette?
Tar du ansvar og hopper inn og fikser ting når de selv møger opp på dette viset, eller lar du kunden seile sin egen sjø om de ikke betaler (selvsagt betaler de ikke....siden ødela SEG SELV! som sagt).

sta

Medlem
Vi gjør det egentlig veldig enkelt og tilbyr kunden to muligheter ved overlevering av siden:

(1) Vi tar et overleveringsmøte med kunden der vi går gjennom nettsiden og kontrakten. Når alt er klart og kunden er fornøyd signerer han/hun på en overleveringsavtale som overfører ansvaret for videre drift til kunden. Hvis kunden velger å gjøre endringer på sidene etter dette er det kundens ansvar.

(2) Alternativt tilbyr vi kunden en driftsavtale der vi tar oss av løpende vedlikehold og oppdatering. Da driftes siten fra våre servere og kunden får ikke admin-tilgang til WordPress og problemstillingen er da ikke-eksisterende.

Msites Ltd

Livsnyter
Er enig med sta at dette er veldig enkelt! Og, spesielt når internett/web er i stadig utvikling, så vet jo vi at det må både oppdateringer etc til.

Det er ingenting som er helt gratis selv om man bruker open source, og det er viktig å få frem til kunden.

Tonny Kluften

Administrator
Jeg har ikke hatt dette problemet med noen av kundene mine. Øverst i manualen jeg sender med står det med fet skrift at kunden selv er ansvarlig for feil som måtte oppstå hvis andre funksjoner enn de som er beskrevet i manualen brukes. Kanskje bare jeg som har smarte kunder? Vet ikke, men jeg tror ikke dette er et stort problem.

picxx

WF 09
Nei, jeg har ikke vært borti problemet selv, men problemstillingen slo meg bare.
Blir slik når hjernen arbeider på høygir etter første kaffekoppen :D

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg hadde igår (!) en kunde som hadde slettet alle filer i media (WP). Var bare å laste opp igjen og fikse noen lenker, men det var altså nesten et profetisk ord fra picxx ;)
Og klart jeg tar ikke betalt for det, fikk heller snakket litt gjennom tingene de trenger videre (kunden sitter på andre siden av kloden).

peterandrej

pensjonert moderator
Du klagde veldig over at ei syk dame gjorde ting i admin og så skyldte på deg. Du var villig til å oppgi navnet hennes på PM til utviklere som trodde de hadde fått henne som kunde.

Åja! Stemmer. Hun var jo f*** helt nuts!! Jeg har bedt én eneste kunde ryke og reise, og det var henne. Jeg sjekket for moro skyld sidene hennes for en stund siden, ca ett år etter at de skulle vært ferdige, og (hehe) da var for det første ikke ferdige og for det andre hadde hun gått over til joomla. Jeg tenker utvikleren sitter og river seg i håret.

Har aldri opplevd verre kjerring.

TorsteinO

Art Director & grunder
Hmmm... har egentlig ikke hatt noen store problemer på sånt som dette, men ser at jeg bør ta med et par ekstra punkter i avtaler og brukermanualer...

Det største problemet jeg har hatt er egentlig en dame som ikke helt forstår forskjellen på en webdesigner og en serveradministrator, som ringer meg fordi hun ikke klarer å få sendt mail.

En litt annen ting - er det noen som vet om en god "generell" bruksanvisning/brukermanual for Wordpress, på norsk?

Topp