picxx
WF 09
Wordpress har jo etterhvert blitt ganske så "ftp uavhengig".
Man kan i adminpanelet ganske så enkelt innstallere både nye themes og nye plugins.
Kan dette være en liten "drawback" for deg som webutvikler/sidebygger?
Se for deg situasjonen:
Du er akkurat ferdig med å bygge opp en side til en liten lokal bedrift.
Siden blir overlevert, sammen med en grei bruksanvisning du sikkert har forfattet selv for anledning. Der står de mest grunnleggende prinsippene i hvordan man kan lage poster, sette inn bilder og fordelene med å bruke tags og skrive inn beskrivelse i all-in-one-seo-pack feltet.
Naive Jarle, som er den ansvarlige for siden, er ikke akkurat noen tech freak. Det nærmeste han har vært administrering av en side var når han laget en hjemmeside på start for Cato, familiens hund, for fem år siden.
Etterhvert blir Jarle flink til å oppdatere siden, så han mener han mestrer dette. Han blir samtidig litt tøffere, så han begynner å utforske adminpanelet litt mere og kommer over ting som innstallering av themes og innstallering av plugins. Etter å ha søkt litt frem og tilbake finner han ut at han vil prøve noen nye themes og finner plugins med helt fantatstiske funskjoner selv ikke han visste de trengte, men som nå absolutt skal innstalleres.
Etter å ha innstallert 20 themes og 30 nye plugins ser ikke siden ut. Kontoen hos one.com blir sperret grunnet overforbruk av ressurser (plugins som ikke er aktive krever også ressurser) og Jarle befinner seg plutselig i den situasjonen at han ikke skjønner et kvitter. Og han som var SÅÅÅ flink!
Du blir kontaktet og fortalt at siden du lagde ødela seg selv.....
Hvordan gjør du dette?
Deaktiverer du ting som innstallering av themes og plugins før du lar kunde overta, eller satser du på at de ikke rører dette?
Tar du ansvar og hopper inn og fikser ting når de selv møger opp på dette viset, eller lar du kunden seile sin egen sjø om de ikke betaler (selvsagt betaler de ikke....siden ødela SEG SELV! som sagt).
Man kan i adminpanelet ganske så enkelt innstallere både nye themes og nye plugins.
Kan dette være en liten "drawback" for deg som webutvikler/sidebygger?
Se for deg situasjonen:
Du er akkurat ferdig med å bygge opp en side til en liten lokal bedrift.
Siden blir overlevert, sammen med en grei bruksanvisning du sikkert har forfattet selv for anledning. Der står de mest grunnleggende prinsippene i hvordan man kan lage poster, sette inn bilder og fordelene med å bruke tags og skrive inn beskrivelse i all-in-one-seo-pack feltet.
Naive Jarle, som er den ansvarlige for siden, er ikke akkurat noen tech freak. Det nærmeste han har vært administrering av en side var når han laget en hjemmeside på start for Cato, familiens hund, for fem år siden.
Etterhvert blir Jarle flink til å oppdatere siden, så han mener han mestrer dette. Han blir samtidig litt tøffere, så han begynner å utforske adminpanelet litt mere og kommer over ting som innstallering av themes og innstallering av plugins. Etter å ha søkt litt frem og tilbake finner han ut at han vil prøve noen nye themes og finner plugins med helt fantatstiske funskjoner selv ikke han visste de trengte, men som nå absolutt skal innstalleres.
Etter å ha innstallert 20 themes og 30 nye plugins ser ikke siden ut. Kontoen hos one.com blir sperret grunnet overforbruk av ressurser (plugins som ikke er aktive krever også ressurser) og Jarle befinner seg plutselig i den situasjonen at han ikke skjønner et kvitter. Og han som var SÅÅÅ flink!
Du blir kontaktet og fortalt at siden du lagde ødela seg selv.....
Hvordan gjør du dette?
Deaktiverer du ting som innstallering av themes og plugins før du lar kunde overta, eller satser du på at de ikke rører dette?
Tar du ansvar og hopper inn og fikser ting når de selv møger opp på dette viset, eller lar du kunden seile sin egen sjø om de ikke betaler (selvsagt betaler de ikke....siden ødela SEG SELV! som sagt).