Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Uber.com vs. Norsk drosjenæring

MariusB

Skaper & Idémaker
HVordan stopper uber taxikø? Det jeg har lest så står jo folk timesvis i kø
Jeg skjønner ikke hva du mangler når du ikke en gang vet at det finnes gode apper allerede. Det nytter ikke å ha en god app uten biler.

Taxi Sør sin App lar deg bestille taxi fra ett kart eller adresse, du kan også spore taxien på ett kart når den er på vei til deg. Du får også SMS når taxien er på vei.
Ett annet taxiselskap lar deg regne ut pris på ett kart, og den prisen som kommer opp blir fastprisen. (Kan lønne seg i rush). Så det finnes mange gode løsninger, det er vel heller vi som kunder som ikke henger med.

Hvem sitt ansvar er det at vi som kunder ikke henger med da? Bransjen eller forbrukerne? Jeg mener det er bransjen som må legge til rette for forbrukerne, og ikke omvendt.
 
Hvem sitt ansvar er det at vi som kunder ikke henger med da? Bransjen eller forbrukerne? Jeg mener det er bransjen som må legge til rette for forbrukerne, og ikke omvendt.
Jeg forstår poenget ditt, men her synes jeg det er vi forbrukere og media sin skyld. INGEN forsider da agder taxi lanserte app. Har også sett og hørt både radio, tv og avisreklamer om taxiselskapenes apper. Og når folk poster innlegg som beskriver taxinæringens fall grunnet én eneste app så skaper man ett inntrykk av at det ikke eksisterer alternativer. Bare se på www.agdertaxi.no så handler nesten hele forsiden om appen deres.

Det er ikke kartene, bestillingen og appen i seg selv som gjør uber så unik, det er det at de skal gjøre om taxinæringen til ett freelancer opplegg som forhåpentligvis vil gi billigere taxi. De kutter rett og slett ett ledd (eller skaper sitt eget sentralbord monopol). Da dagens taximodell er gammeldags og er fra en tid uten internett, gps og apper, da ett automatisk sentralbord var drømmetenking.

Men jeg ser jo tydelige svakheter:
Fra aftenposten: " Jeg ble varslet da jeg bestilte at det kom til å bli dyrt. Dobbel pris, faktisk. Regnvær = flere drosjekunder."

Kan vel egentlig sammenlignes litt med mikrojobb. Uber kommer til å ende opp som ett helt vanlig taxiselskap om noen år.

Egentlig så betaler du jo faktisk for å haike med noen.
 

MariusB

Skaper & Idémaker
Er fortsatt uenig i at det er forbrukerne eller media sitt ansvar å drive gratis markedsføring for drosjebransjen.

Hva som vil fungere best her til lands gjenstår å se, men jeg tror ikke drosjebransjen skal belage seg på at lovverket kommer til å "redde dem" fra konkurransen tjenester som Uber byr på.
 
Er fortsatt uenig i at det er forbrukerne eller media sitt ansvar å drive gratis markedsføring for drosjebransjen.

Hva som vil fungere best her til lands gjenstår å se, men jeg tror ikke drosjebransjen skal belage seg på at lovverket kommer til å "redde dem" fra konkurransen tjenester som Uber byr på.

Nei nei, de skal ikke drive gratis markedsføring. Men når de skal teste en slik app bør det jo fremgå av artikkelen hva slags alternativer som finnes. Og at enkelte apper favoriseres i media er jo egentlig en svakhet i seg selv.

Jeg synes taxiordningen slik den er i dag funker greit. I Kristiansand har vi 2 selskap, det er alltid en taxi å få tak i. Jeg kan spore taxien med agder taxi sin app, jeg får også sms når bilen er på vei.
Prisene er fastsatt etter tid og kilometer og ingen regnværsgebyr(!) og sjåførene er alltid kledd i uniform.

Det jeg har å utsette på taxier i Norge er prisen, det er ******* dyrt. Tok taxi til Oslo en gang, 10 000,- En tur til byen (ca. 4 minutter) koster fort 200 - 250,-
 
Sist redigert:

MariusB

Skaper & Idémaker
Ser det ikke akkurat slik at Uber favoriseres, men at de har et konsept som utfordrer bransjen såpass at det umulig å ikke dekke deres etablering i Norge for media.
 

MariusB

Skaper & Idémaker
Ellers enig i at taxi er for dyrt for folk flest i Norge til å benytte seg av jevnlig. Sånn sett veldig bra for forbrukeren at bransjen blir utfordret, og at det blir konkurranse.
 

Tony J

Alle skal få
Om ikke Uber og andre lignende tjenester (haxi f.eks), så finnes det flust av Facebook-grupper hvor en kan skrive "Kjør meg fra A til B, send PM" og man får ofte svar raskere enn ventetiden i TLF. Taxinæringen == Uber/Osv i fremtiden. Heldigvis er det stor etterspørsel etter sjåfører i andre transportsektorer, så det vil være muligheter for taximannen og videreutdanne seg og dra med seg erfaringen fra taxibransjen til andre bransjer.
 

hansson

Langveisfarende
Her i Brasil spår taxisjåførene at radiosentralene dør ut innen et par år, pga. appen EasyTaxi. Taxisjåførene har alt å vinne på å gå over til den, fordi den (foreløpig) er gratis i bruk for de, og de får flere turer raskere med minimalt med kjøring mellom hvert oppstartssted for en tur (pga. GPS-funksjonaliteten).

Når appen er minst like lukrativ for taxisjåførene som for brukerne, endrer den raskt spillereglene på i markedet. Ulempa er at prisen for forbrukeren er de samme som før. Men sjåførene kommer raskere til deg. EasyTaxi respekterer lovverket og registrerer kun sjåfører som har gyldig løyve. Uber utfordrer drosjenæringa på en lovstridig måte i Norge, og sjøl om man kan håpe tror jeg ikke staten vil være med på å ha en pirattaxi-app gående. Endrer Uber konseptet til å utfordre drosjesentralene i stedet for, så unngår man et unødvendig og fordyrende mellomledd. Bare synd at ikke den gevinsten vil gå til forbrukeren så lenge det opereres med kartellpriser. Norske taxisjåfører har uansett alt å vinne på å bruke apper i stedet for radiosentraler. Men nå kommer vel mesteparten av inntektene til taxinæringa fra kommunal/statlig kjøring av skolebarn og sjuke/eldre, og på det markedet vil ikke apper ha mye å si.
 
Jeg og en kompis prøvde Uber i dag i Oslo.

Å vente i over 3 timer ( vi hadde tid til å vente også ) er ikke akkurat bra vil no jeg si da, så de må få på plass litt mere før de kan konkurrere. Når de 3 timene hadde gått så gikk vi heller ut å tok oslo taxi ned til jernbane torget.

Mulig andre har hatt mere flaks, men jeg bruker ikke tjenesten en gang til med det første.

Hvordan greide du å vente i 3 timer? Uber er ikke noe du venter på, om det er ledige uberbiler tar man dem ellers så er det ikke ledige.. det er ikke som vanlig taxi..
 

Marius_J

Social Engineer
Hvordan greide du å vente i 3 timer? Uber er ikke noe du venter på, om det er ledige uberbiler tar man dem ellers så er det ikke ledige.. det er ikke som vanlig taxi..

Jeg har skjønt at det ikke er noe vanlig taxi, Men å vente så lenge som vi gjorde ga et litt dårlig første inntrykk, å ja da på ledig bil. Midt i Oslo sentrum nesten.

For all del kan det ha blitt bedre nå
 

xdex

Medlem
Det er vel uansett ikke ventetiden som er den store diskusjonen her. Ventetiden kan bli langt kortere, og enda lengre (dersom dette blir dømt ulovlig) - og ja, heldigvis finnes det folk som uber. Problematikken er jo egentlig ikke kompis-kjøring, men at man betaler via uber. Det er dette som har fått diskusjonen i gang, fordi alt er integrert i en app. Haxi hadde aldri problemer med Oslo, helt til dem også lanserte noe lignende (betaling i app).

Hvor lang tid vil det ta, før det kommer en anonym tjeneste integrert med google maps hvor du trykker bestill? Tror dette bare er starten på noe nytt!
 
Topp