Tyrker kopierte Norges offisielle reiseside

hvaer

Medlem
Tja, hva kan egentlig Visit Norway gjøre? Designbeskytte en nettside får man ikke lov til. Det eneste jeg tror de kan ta han på, er logoen, som sannsynligvis er beskyttet.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Opphavsrett gjelder logoer, utforming, bilder, artikler. Alle elementer hver for seg, satt sammen som artikkel, og satt sammen som nettside. Duh.

Hadde han lagt det ut under et .mh domene (marshall islands) kunne ikke sagt noe da de visstnok ikke har noen lover som beskytter opphavsretten der.

hvaer

Medlem
Opphavsrett gjelder logoer, utforming, bilder, artikler. Alle elementer hver for seg, satt sammen som artikkel, og satt sammen som nettside. Duh..

Nå var verken bildene eller artiklene de samme... Dermed så er ikke siden lik. Oppsettet var heller ikke dønn likt, selv om det var meget enkelt å se hvor inspirasjonen var tatt fra.

Forøvrig var det selvsagt feil av meg å si at man ikke kan designbeskytte en nettside, men poenget er at det er svært liten forskjell man trenger å gjøre for å komme unna. Har man en vesentlig fargeforskjell utfra det som er registrert, så er det ett nytt design.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Riktig. Problemet er såklart at "svært liten forskjell" og "vesentlig endret" er subjektive.

Litt artig å tenke over - fordi de fleste nettsider er utformet nokså likt med header, slider, blabla, footer.. Akkurat som en bøker er bøker fordi, en burger er en burger fordi, en bil..
Men det får jeg tenke på litt mer senere (ser at jeg går i retningen av 'zen & the art of motorcycle maintenance')..

Topp