Tvungen forskuddsskatt (AS)?

Kristians

Medlem
Hei,

fikk tidligere i år et brev fra Skatteetaten med informasjon om betaling av forskuddsskatt.
Sende så inn skjema RF-1097 med beskjeden:

Firma X vil etter all sansynlighet ha et overskudd = 0,* i 2014.

Fikk idag et nytt brev hvor forskuddsskatten var halvert.

Kommer jeg ikke unna dette?

Takk

Forskuddskatten gjelder 2013 - så jeg regner med at det er 2013 du mener.

Normalt er det grei skuring dersom regnskapsfører eller revisor legger inn at skattemessig overskudd (ikke regnskapsmessig) er negativ i 2013, da strykes forskuddskatten normalt sett.

Kristians

Medlem
Overskudd i 2012 og 2013. Vil bli et ubetydelig overskudd i 2014 (vi snakker ikke 1000,- klassen) fordi jeg ikke liker røde tall. Men på langt nær den størrelsen Skatteetaten vil ha i forskudd.

Forskuddskatten som du har fått tilsendt nå - den gjelder resultatet for 2013. 2014 sin forskuddskatt kommer først våren 2015. aksjeselskap har ikke forskuddskatt i opptjeningsåret (i motsetning til personlige og ansvarlige selskap).

Steve Cash

Medlem
Godt spørsmål, men det betyr kanskje rett og slett at en betaler det før ligningen blir lagt ut for inntektsåret, den kommer jo til høsten.

Inntil for noen få år siden het det forhåndsskatt i selskaper og forskuddsskatt for personer, jeg likte at det var forskjellige ord, ettersom betydningen var litt forskjellig.

Topp