Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Trenger ny bank til AS

Britta

stoffdronning
Jeg har AS-konto hos DnB.
Nå skifter DnB kredittkortleverandør og det er framtidig ikke mulig å overføre penger fra kredittkort til konto, noe jeg er avhengig av.

Kassekreditt er bare innmari dyrt sammenlignet med kredittkortlån, hvis det er snakk om så lite som 20-30ts kroner, for å kunne utligne svingninger. Innkjøpsperioder er ulik kundestrømmen.

Noen som kan anbefale en bank til et lite AS?
Trenger ikke noe mer en enkel onlinebanking, telefonisk kundeservice, lave gebyrer for AS :)

Takk og hilsen, Britta - som ikke har tid til å lete rundt i bank-jungle siden nettbutikken spiser all oppmerksomhet ved siden av fysisk butikk. ;-)
 

Pekabo

Medlem
Hei,

Jeg har også DNB men ikke fått noe informasjon om dette. Virker da veldig pussig at de fjerner denne muligheten, de tjener jo gode penger på saldoen som blir bygget opp på denne måten.

Men er det noen faste priser på kassekreditt? Hvis det bare er en fast prosentsats av 30.000 i året (1% eller noe slikt) ville jeg heller betalt de pengene enn tatt bryet med å bytte bank.
 

quicktech

Medlem
Hei,

Kassakreditt ligger vel rundt 7-8% pa og man betaler bare for den kreditten man bruker til enhver tid.

Kredittkort ligger vel på 18-19%, gjør det ikke det? Hvordan kan det ha seg at det er rimeligere å benytte kredittkort enn å tegne en kassakreditt? Eller er det bare hvis man ikke betaler hele beløpet ved forfall?
 

Britta

stoffdronning
Du betaler ikke bare for kreditten du bruker, men du betaler gebyret hver måned for summen du har fått innvilget, samme om du bruker den eller ei.
Også blir kassekreditt tinglyst og der går det litt penger der også.

Rådgiveren regnet ut at ved en sum av 20ts kr er det billigere å ha kredittkortlån stående i et år enn å ha kassekreditt. Det henger sammen med at tinglysning og grunngebyr er det samme om du har 100ts eller 10ts.
 

quicktech

Medlem
Skjønner, det var smart :) Jeg mener sparebanken sør har en slik løsning, jeg ser hvertfall det valget inne på nettbanken selv om jeg ikke har mastercard. www.sor.no.

Anbefaler også å forhandle om lengre kredittid med de faste leverandørene, det kan ofte vise seg å være den aller billigste formen for kreditt :)
 

Netrom82

New Member
Hei Britta,

Jeg jobber (blant annet) med cash management i et konsern hvor vi håndterer ganske mye penger, og min erfaring etter å ha benyttet flere banker samtidig, er at DNB er en veldig god bank. Det meste fungerer bedre hos DNB enn hos de øvrige nordiske bankene (ekls. Danske, som jeg ikke har erfaring med), etter min mening.

Som du allerede har fått svar om, så er normalt kassekreditt billigere enn kredittkort. Jeg ser argumentet om at det lave kredittbeløpet du trenger gjør kassekreditten dyrere enn kredittkortet, men tror du ikke at det er en ganske midlertidig tilstand? Når Stoffdronning-butikken tar helt av, så vil tallene vel være store nok til at kassekreditt likevel er å foretrekke. Jeg ville kanskje ikke anbefalt å skifte bank av den grunn :)

Dernest, når det er små beløp det er snakk om, har du vurdert å kapitalisere opp selskapet litt? Eventuelt kan det jo være aktuelt med et langsiktig banklån for å sikre tilgangen på arbeidskapital, gitt at selskapet har positiv kontantstrøm.
 
Topp