Trenger noen tips til "image browser"-prosjekt

Feh

New Member
Hei! Har begynt på et prosjekt på skolen som må leveres inn om én uke. Prosjektet går ut på å utvikle et "image browser" nettsted ala flickr/google images o.l. (bare selvfølgelig ikke i like stor skala, tatt lengden av utviklingsprosessen i gang).

Det jeg lurer på er om noen har noen gode tips/lenker til gjennomganger av visse funksjoner. Det første jeg trenger å finne ut av er en smart måte å få lagret en haug med bilder og senere få vist de frem som thumbnails. Deretter skal en bruker få mulighet til å klikke på bildene for å få vist større bilde via javascript (dette har jeg allerede klart å implementere, men kun når bildene ligger rett i html koden).

Et spørsmål jeg lurer på er om det er lurest å lagre bildene i en mappe på FTP, eller i en SQL database (hente de frem via php script).

Dette er hoved essensen i prosjektet, men jeg satser på en A og vil også implementere flere funksjoner som er mer bruker interaksjon relaterte. Det jeg ønsker å legge til er spesielt tre funksjoner:

-Brukeren kan opprette sin egen konto (veldig enkelt, kun brukernavn og passord)
-Brukeren skal kunne trykke på en knapp/tekst under hvert bilde som sier "legg til i lightbox" og dermed skal de valgte bildene bli tilgjengelig i et eget galleri som er unikt for denne brukeren, samt at andre skal kunne se det.
-Brukeren skal så kunne velge "lag lysbildeshow" hvor bildene fra lightboxen blir lastet inn i et javascript slideshow.

Er dette urealistisk å få til på en uke?

Jeg står fritt til å implementere all slags kode selv om det ikke er mitt eget. Eksterne bibliotek/script kan fint benyttes.

Er i grunn bare på jakt etter noen pekepinner på hva som må fikses, hvilken teknologi jeg bør bruke og i hvilken rekkefølge. Dette skal også bare være en "dummy" altså, den skal fungere, men ikke publiseres på noen som helst måte for det frie web.

Her er foreløpig sketch/design på siden.

(bildet redusert 80% i forhold til opprinnelig størrelse (960px bredt))

comichael

Medlem
Uten at jeg verken vet hvilket fag det gjelder eller ordlyden i oppgaven - hva med å lage en mashup [?] som henter bilder on-the-fly fra API-ene til feks Google, Flickr og Yahoo? Tipper alle har url til thumbnail for bildene. Ved å bruke en webservice slipper du å tenke på lagring av bildene.

-Brukeren kan [..registrere seg / logge inn / lagre bilder / lage slideshow]

Er dette urealistisk å få til på en uke?

Ja, egentlig. Det kommer selvfølgelig an på hvor mye du kan og hvor effektiv du er. Bare sørg for at du får på plass det de ber om før du setter i gang med ting som er ute av scope for prosjektet, det er en typisk fallgruve.

Feh

New Member
Du skal lage en fremviser for grafikk (image browser) der brukeren skal kunne se miniatyrutgaver av alle bildene, eventuelt velge ulike grupper/kategorier bilder, og klikke for å få en forstørring med ledetekst/beskrivelse for det enkelte bildet.

Dette er hovedessensen i oppgaven. Dette har jeg allerede fått til så alt fra dette punktet og utover er kun for å sikre en A (eller i værste fall en B) som karakter. Kan prøve å presisere litt mer hva jeg er ute etter:

Dette har jeg fra før, implementert og testet fungerer:
-Registrering og login med brukernavn og passord med PHP og SQL
-Bruk av ul/li for presentering av bilder (thumbs) fra en egen mappe (forhåndsopplastet via FTP) og mulighet for forstørring med javascript (lightbox) + caption på forstørringen.

Sånn som det ligger an nå er jeg nok veldig nærme en B, men det mangler fortsatt litt mer dynamikk med tanke på oppdatering av innholdet (bildene) som et minimum for å sikre B'en og litt mer mulighet for brukerinteraksjon (adding av bilder til lightbx og få laget "egendefinert" galleri") for å sikre en A.

Setter veldig stor pris på det jeg kan få av hjelp! Trenger i grunn bare å få noen tips om hva slags script jeg bør se etter og jeg skal ta mashup til nærmere etterretning i morra (eller, i dag, teknisk sett).

PS: Er effektiv fra ca. 12 om morran til 4-5 om morran neste dag ettersom jeg har sendt samboeren på ferie, har fri fra jobben og forelesningsfri ut uka :p

Sist redigert:
Topp