Trenger litt posotivitet i nå...

Toppen

New Member
Etter å ha en mann i huset som driver eget firma og jeg som har funnet ut å starte for meg selv er det ikke lett å høre på han hele tiden klage om at det burde jeg ikke gjøre, og hvor mye jobb og hvo mye dette kommer til å gå utover han.
Holdt på å klikke i vinkler opptil tusener ganger i dag.
Ting går veldig treigt med mennesker rundt seg som kommer med så masse negativt. ( har mange som driver for seg selv rundt mg og ingen kommer med så mange positive ting for tiden !!!) Da får man lyst å pakke bæggen sin. Men har jo 2 barn så det er jo ikke bare te å pakke å dra litt for lettvindt til tider.
Så nå gleder jeg meg til at mandagen skal komme å jeg kan få en ny og bedre dag !

Phjuuuuuuuu

TorsteinO

Art Director & grunder
Tja... jeg tror jeg skjønner hvorfor mannen er negativ: Å drive for seg selv er fordømt mye mer jobb enn det mange tror, og det er spesielt det å komme i gang, altså den første tiden, med å skaffe de første kundene, som er vanskelig. Jo mer etablert man er, jo enklere blir det. Å starte når man dessuten har to unger... det blir enda værre, for du må regne med mange lange dager/kvelder. Ikke minst må du spesielt til å begynne med regne med en veldig ustabil inntekt.

På den annen side har du en stor fordel fremfor mange andre: Mannen din, fordi han allerede driver firma. Dermed vet han allerede mye om sånt som du ellers måtte ha lært/funnet ut av fra scratch selv.

Start med å prøve å lage en skikkelig forretningsplan, gjerne sammen med mannen din. Finn ut hva det er som skal til for å få det til å gå rundt. Hvor mange kunder/salg, hva vil du ha av utgifter, hvordan er det med konkurrenter, hvordan skal du få kundene til å komme til deg fremfor etablerte konkurrenter, osv. Kanskje du finner ut at det er urealistisk, at du trenger en bedre forretningsmodell (dvs hvordan du skal tjene penger), eller kanskje mannen din finner ut at det kan være gjennomførbart :)

Toppen

New Member
litt bedre nå blei det, det hjelper å lufte ut litt frusrasjoner...

Jeg skal starte nettbutikk å selge babybedding, babytepper, Stikketepper til vogn etc. ;)
Men han er stressa på mine vegner osv. Jeg må jo gå vegen sjøl som det heter...
Når han kommer hjem så sitter jeg med mine ting og det hender jeg jo har spørsmål, og da blir det innimellom noen skarpe svar tilbake,.
Han har ingen grunn til å være negativ og synes ideen min er knakande gooo, og han har stor tru på min forretningsplan.
Det var i begynnelsen han som motiverte meg til å skrive forretningslan, slik at jeg kunne se om det kunne være noe i det.
Dette var jo overhode ikke noe jeg hadde planer om å gjøre, men heller noe som jeg har fortrengt å sagt nei til siden jeg lever med en som har væt igjennom litt.
Ja du kan si det slik TorsteinO; Jeg skjønner mannen min kjempe godt selv også, har vært sammen med han i over 10 år og det blir siene natta til han kommer hjem. Han har høye krav til seg selv, disiplinert og han gjør det. Han er knallhard. ( Så jeg ser jo den )
Nå de snart 4 første årene er det jeg som har tatt meg av barna hjemme, henta bringa i bhg.
Til tider kan jeg skrive under på at det har føltes som å være en alene mor.

Han fått ordna med noen leverandører så nå skal jeg sette opp startsbudsjett.
Er litt usikker på om jeg skal velge shopifye eller mystore... bare kom med input :eek:
Fikk akkurat se logoen min og den blei kjempe fiiin, og godkjente den ;)

Så da har humøret snudd seg allerede weeeee

Toppen

New Member
"Svarte fan" førr en bipolar følelses dag det ar vært i dag :p

Jeg ler litt høøøyt :D mens jeg ser på mannens sitt bakhoe som sitter med egen pc å jobbber.

Så romantizk eller hur !!! hahahaha

Toppen

New Member
Nei ikke noe Risa Rosa her i gården, svært så nyfikne dere ble !
Har ikke startet opp enda... og har ikke noe blogg, selv om jeg kanskje burde ha hatt det, å fått den erfaringen.
Men har annen erfaring så derfor ville jeg starte med egen nettbutikk, å sitte å strikke selv har ikke jeg tålmod til .

andersaa

New Member
Hei!
Anbefaler varmt boken (og metodikken) "The Lean Startup" av Eric Ries. Jeg har bare lest den halvveis, men her er det masse nyttige tips du kan bruke direkte. Les ihvertfall om konseptet "Minimum Viable Product" (ligger en del info og videoer på nettet). Hvis du er usikker på om idéen din er liv laga så er det fullt mulig å finne ut dette på 14 dager med et budsjett på et par tusen. Eye opener for meg ihvertfall.

Lykke til!

-Anders

HPF

Medlem
Når han kommer hjem så sitter jeg med mine ting og det hender jeg jo har spørsmål, og da blir det innimellom noen skarpe svar tilbake,.
Det kan kanskje ha noe å gjøre med tidspunktet for når spørsmålene blir stilt? Hvis han har rigget seg til foran TVen for å se på nyhetene i ro og mak så kan det godt tenkes at han blir litt irritert når spørsmål nummer 17 kommer....eller han tenker på en (for ham) viktig sak og greier ikke fullføre en eneste tanke fordi han til stadighet blir distrahert av (også for ham) uviktige spørsmål.

Toppen

New Member
Takk for boktipsen ;)
Skal få lasta den ned på "pædden" å så tenker jeg det blir kveldslektyre om jeg rekker..

Topp