Trenger hjelp med robots.txt

abiriwiri

New Member
Hei

Jeg er veldig nye i wp-verden og rimelig blank når det kommer til scripts.
Jeg har lagd en nettside og ønsker at den skal være tilgjengelig for google og andre søkemotorer. Når jeg googler nettsiden min står følgende "Det finnes ingen tilgjengelig beskrivelse for dette resultatet på grunn av nettstedets robots.txt" isteden for meta description for nettsiden. Når jeg prøver å google på ulike stikkord som burde treffe med nettsiden kommer det heller ingen treff.

på WP-innstillingene har jeg krysset av på at søkemotorer skal få index siden.
Jeg har innstallert All in One SEO og fyllt inn feltene for meta description, keywords osv, det samme har jeg gjort under SEO-innstillinger for tema (innstallert fra elegant themes).

Når jeg går inn på www.domene.com/robots.txt står følgende:
User-agent: *
Disallow: /wp-admin/
Disallow: /wp-includes/

Jeg antar at jeg må endre noe her men jeg finner ikke engang ut hvor robots.txt er lagret.. Hvor finner jeg robots.txt dokumentet? og hvorfor får jeg mld "Det finnes ingen tilgjengelig beskrivelse for dette resultatet på grunn av nettstedets robots.txt" når jeg har laget en metadescription i All in One SEO pack?

på forhånd tusen takk for all hjelp

Julian Alois Barthel

Webmaster innenfor Reise
Robot.txt ligger på server plassen din.. Skal ligge som en egen fil som heter nettop robot.txt..

Utifra hva jeg vet ( ikke stort mye ;-) ) så skal det ikke ha noe å si?

Prøv å legg til plugin som heter Sitemap XML (eller noe i den dur) har alltid hjulpet meg med å komme inn... Eller så kan du jo evt sjekke googles webmasterverktøy.. Der kan du også legge inn sitemap'et ditt

Julian Alois Barthel

Webmaster innenfor Reise
Robot.txt ligger på server plassen din.. Skal ligge som en egen fil som heter nettop robot.txt..

Utifra hva jeg vet ( ikke stort mye ;-) ) så skal det ikke ha noe å si?

Prøv å legg til plugin som heter Sitemap XML (eller noe i den dur) har alltid hjulpet meg med å komme inn... Eller så kan du jo evt sjekke googles webmasterverktøy.. Der kan du også legge inn sitemap'et ditt

adeneo

Medlem
Wordpress generer enkelte ganger en "virtuell" robots.txt fil, slik at det er ikke sikkert den finnes i root på webhotellet da den kun genereres dersom noen prøver å få den opp.

Hvis det kun er det innholdet som er postet ovenfor i robots.txt filen, så ser det greit ut, men sjekk kildekoden til siden din og sjekk at det ikke er noen <meta name="robots" content="noindex"> tagger lurt inn noe sted.

U

UglyKidJoe

Guest
Det tar litt tid å få Google til å indeksere hvis siden er ganske ny, særlig hvis du til å begynne med stengte Google fra å kravle siden din.

Hvis du ikke lager robots.txt og laster den opp på serveren så lager wordpress en selv og da er den som nevnt tidligere i tråden ikke synlig blant andre WP filer, den du har nå ser grei ut, gi den litt tid så går det bra.

abiriwiri

New Member
Takk, ja jeg har tidligere stengt søkemotorer fra å fange opp siden. Når jeg googler domenenavnet nå så kommer siden opp blant treffene, men isteden for meta-description står det "Det finnes ingen tilgjengelig beskrivelse for dette resultatet på grunn av nettstedets robots.txt". Betyr det at det tar litt tid før google og andre søkemotorer også fanger opp dette?

Topp