Trenger erfaring og portefølje: Villig til å bygge et par gode sider svært billig

Hei! Jeg registrerte nylig et enkeltpersonforetak. Det heter Hamre Webdesign (org.nr.: 914 162 661), dog har jeg valgt å operere under navnet Pingvinfin. Hvis du er i stand til å midlertidig unnskylde rotete kode, eller hvis du ikke leser kode, inviteres du til å ta en titt på min hjemmeside.

Grunnen til at jeg foreløpig er villig til å ta oppdrag som etter norske standarder betaler svært dårlig, er (1) at jeg mangler (og sårt trenger) en portefølje, og tett forbundet med dette, (2) at jeg mangler kompetanse innenfor det som utgjør et av de mest avgjørende kompetanseområdene for en webdesigner i 2014, nemlig CMS-er og tematilpasning av disse. Selv har jeg valgt å fokusere på Wordpress.

Da jeg ikke har arbeid å vise til utenom min hjemmeside, må en eventuell kunde simpelthen ta meg på ordet når jeg sier at jeg er og alltid har vært en nerd: Sporadiske besøk til tilfeldige norske webtjenesteleverandørers nettsider (og deres porteføljer) har etterlatt meg noe sjokkert over andelen tilsynelatende høyst operative aktører som leverer arbeid som selv etter fem eller ti år gamle standarder ville vært å anse som dårlig. Jeg sier ikke at jeg er allerede er god, men at jeg har tenkt til (og pleier) å levere godt arbeid. Dermed skulle det være å regne som en selvfølge at jeg leverer responsive sider hvis kode i stor grad er i samsvar gjeldende standarder. Jeg mener også å ha et over gjennomsnittlig godt øye for design.

Jeg er eller har vært en kapabel koder i mange språk, og selv om jeg dermed skulle tro at jeg kan levere ganske avanserte Wordpress-sider, foretrekker jeg (av hensyn til en kvalitetsgaranti jeg ønsker å kunne stå inne for) å spare disse til senere: Innledningsvis vil jeg begrense meg til oppdrag som involverer bygging av sider med en kompleksitetsgrad typisk for små og mellomstore bedrifter eller organisasjoner.

Pris på etterspørsel etter mottat prosjektbeskrivelse, men jeg antar eksempelvis at jeg vil være villig til å gjøre en normalt krevende Wordpress-side for rundt 5000 kr.

Med vennlig hilsen,
Jonas Riise Hamre

Pent etternavn! ;)
Haha, takk, selv om jeg aldri har likt det selv!

- Du uttrykker deg selv som en webdesigner. Men er du egentlig det? Har du laget designet på din egen hjemmeside selv fra bunnen av? Fortell gjerne hvilke ferdige komponenter du har valgt å bruke, og hvorfor.
Takk for disse to høyst ambiguøse spørsmål! Hva det egentlig vil si å "være en webdesigner", det overlater jeg deg til å spekulere i. Jeg er komfortabel med å si at jeg designet min egen hjemmeside; kanskje litt mer komfortabel enn jeg er med å si at jeg lagde lørdagens lasagne "fra bunnen av": Jeg gjorde det som skulle til for å få siden til ut slik som den nå gjør, utenom å utvikle/designe HTML, CSS, Foundation, Font Awesome, fontene jeg har brukt og scriptene som gir kontaktskjemaet sin funksjonalitet. Kanskje jeg har glemt noe. Er det innenfor?

Jeg avstår fra å begrunne for deg de valgene jeg har tatt i utformingen av siden min. Jeg skjønner ikke hvorfor det er relevant? For at du skal kunne si at jeg er en egentlig webdesigner? Jeg ville skjønt det om du vurderte å gi meg et oppdrag. Ellers takk for invitasjonen! :)

Skriv gjerne om du følger norske lover og regler vedrørende visuell utforming også, greit for alle å vite.

http://uu.difi.no/veiledning/nettsider/krav-til-nettlosninger/krav-wcag

Jeg husker å ha hørt om dette, men jeg har selvølgelig glemt å sette meg ordentlig inn i det. Svaret er ja, jeg vil følge disse reglene. Tusen takk!

UU (Universell utforming) er noe du må følge etter norsk lov og noe som ikke er gjort på din nettside.
Det er ikke så vanskelig som du tror :)
Ja, kravene ser i stor grad ut til å sammenfalle med regler for god skikk (innen webdesign) som spesifisert av andre organer (f.eks. W3C), som uansett er god vane å følge uavhengig om noe skulle være påkrevd ved lov. :) Takk, jeg skal fikse det!

xdex

Medlem
Ja, kravene ser i stor grad ut til å sammenfalle med regler for god skikk (innen webdesign) som spesifisert av andre organer (f.eks. W3C), som uansett er god vane å følge uavhengig om noe skulle være påkrevd ved lov. :) Takk, jeg skal fikse det!

webdesign? Ja, det er noen få regler som går på bruk av kontrast, men ellers er resten markup (eller "koding" som noen sier) ... Reglene er langt mer omfattende jo større siden er, selvfølgelig. Men hadde jo vært en fordel, om din egen side også fulgte reglene som Stein Ove Helset nevner over her. Det er tross alt ikke så veldig mye arbeid, når nettsiden er så liten! Dette er uansett bare noe som gjelder bedriftsider etc, og ikke personlige nettsider, cv, eller personlige blogger.

hansson

Langveisfarende
Jeg ville hyret deg inn. Du virker ryddig, så vi kan godt finne på noe. Send meg gjerne en mail til brukernavnet mitt + @ + conta.no

Du får pluss for at du er komisk snirklete og ordrik, de lager ikke så mange sånne lenger :)

Til de som lurte på hva ambiguøs betyr, så er synonymene nesten like sære: dobbelttydig. dunkel. ekvivokk. forblommet. fordektig. gåtefull. skjult. tvetydig. uklar.

Topp