Trenger du epostlister eller annen informasjon om firmaer?

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg har mulighet til å søke opp bedrifter registrert i Norge, som kan sorteres på bransje, kommune, omsetning, antall ansatte etc etc.

Dette kan være veldig nyttig om du f.eks tilbyr en tjeneste til firmaer i en viss bransje eller kun til lokale bedrifter. I denne listen ligger bl.a bedriftenes navn og adresse, telefonnummer, omsetning og epostadresse.

Pris for listene blir vi enige om. :)

Tony J

Alle skal få
Har disse bedriftene bekreftet at det er i orden for kjøpere av den listen å bruke det i forretningsøyemed?

A

aabbcc

Guest
Spikre: hvilken lov bruker join til å si dette? Dette er vel offentlig tilgjengelig informasjon som de på ingen måte eier?

A

aabbcc

Guest
Spiller jo egentlig ingen rolle for min del, men jeg tror ikke de har retten på sin side i den saken. Listene er offentlig tilgjengelig informasjon som man ikke kan sortere og kreve opphavsrett på. Funksjonalitet og slikt kan man selvsagt ikke kopiere og videreformidle. Men rene lister uten noe funksjonlitet eller join-logoer ol. tror jeg ikke er beskyttet.

Hvorfor noen skulle gidde å kjøpe disse listene er jo en helt annen sak, Join og andre lignende tjenester er vel tilgjengelig omtrent gratis, iallefall i prøveversjoner.

abc

TorsteinO

Art Director & grunder
Spiller jo egentlig ingen rolle for min del, men jeg tror ikke de har retten på sin side i den saken. Listene er offentlig tilgjengelig informasjon som man ikke kan sortere og kreve opphavsrett på. Funksjonalitet og slikt kan man selvsagt ikke kopiere og videreformidle. Men rene lister uten noe funksjonlitet eller join-logoer ol. tror jeg ikke er beskyttet.

Hvorfor noen skulle gidde å kjøpe disse listene er jo en helt annen sak, Join og andre lignende tjenester er vel tilgjengelig omtrent gratis, iallefall i prøveversjoner.

abc

Jo, det er akkurat det man kan. Om denne databasen tilfredsstiller kravene kan man jo fundere på, men at den slags KAN være beskyttet av opphavsrett er det ingen tvil om: Opphavsrett: 14.2 Databaser
Databasevern - Wikipedia
databasevern ? Store norske leksikon

A

aabbcc

Guest
Jo det er klar Torstein, men i dette tilfellet er det det som er problemet deres. Databasen er ikke noe de har samlet og produsert, men snarere fått fra brønnøysund, slik jeg kan skjønne det. Så det de gjør er å generere utvalg fra en offentlig database, og at disse utvalgene kan være opphavsrettig bekyttet som databaser tror jeg ikke. Men det kan være jeg tar feil.

abc

Topp