Autofokus er vel bra, men egentlig tror jeg at jeg kommer til å bruke mye manuell fokus. Må eksperimentere litt.
Men kan det jeg har kjøpt kalles et makroobjektiv? Du tenker på det Canon EF 100mm F2.8 L ikke sant?
Ja, det er det 100mm makroobjektivet jeg snakker om, det du allerede har kjøpt er ikke noe makroobektiv nei
hvis du ser på det 100mm'et du funderer på, så ser du dette:
Bildegjengivelse i naturlig størrelse (1:1)
Dette er det som kalles ekte makro, og det betyr at når du går så nærme som mulig, så vil det du tar bilde av være like stort på CCD-brikka som det er i virkeligheten. Og det vil si at en mygg f.ex. kan bli fordømt stor på veggen når man har 18mpx til rådighet
ang. manuell vs autofokus - autofokus er digg, men manuell er fint i enkelte situasjoner. Men - jeg har også et par... hm, tre-fire er det vel egentlig... objektiver som bare har manuell fokus, f.ex. en litt snodig sak som kalles en lensbaby, og noe av problemet med disse er at det ofte kan være vanskelig å se om du har truffet 100% med manuell fokus når man bare har vanlig viewfinder.
Riktignok - så lenge du bruker litt mer normale objektiver, så funker det vel ganske likt på alle canonkameraer, og sikkert noe liknende på nikon, når du bruker manuell fokus: Trykk avtrekkeren halvveis ned, og hold den der mens du fokuserer, da blinker det valgte fokuspunktet rødt når du har fokus der. Dette funker helt fint så lenge det er nok lys osv (samme begrensinger som autofokusen generelt) men til mange situasjoner er autofokus gull verdt, og for det aller meste er det bare utrolig praktisk. Men for all del - manuell fokus er kos til en del ting
Menneh, jeg vokste jo opp med yashicaet og pentax mx'et til faren min (jeg har fått låne det siste på ubestemt tid, utrolig moro å bruke! yashicaet er dessverre borte
), og dermed savner jeg veldig en sånn en:
Focusing screen - Wikipedia, the free encyclopedia - denne husker sikkert du også fra gamledager, og man får kjøpt sånne for de fleste kameraer, så jeg har tenkt å kjøpe en for å gjøre det greiere å bruke manuell fokus.