Nå sporet jo denne tråden av til å handle om skatt, så for å avslutte den diskusjonen, har jeg bestemt meg for å konvertere mitt Inc. til et LLC. Da trenger jeg ikke å forholde meg til IRS, og har dermed kun rapporteringsplikt til Skatteetaten.
Så hva bankkonto angår...
Den beste løsningen jeg har funnet er å gjøre følgende: Søk etter "delaware banks", "banks in delaware" o.l. Ring rundt til filialene du finner, spør om å få snakke med daglig leder og forklar situasjonen. Det er noe som heter "SSN waiver". Hvis rette vedkommende vet hva dette er/betyr, er det enkelt og greit opp til daglig leder i den bankfilialen en kontakter om SSN kreves.
Det finnes flere nettsider som reklamerer med at de skaffer bankkonto. Dette er nesten garantert svindel. Lykke til hvis du velger den "løsningen". Forøvrig er det viktig at du oppretter konto i Delaware, siden det er her enheten er registrert.
Jeg har ikke brukt tid på å tolke Patriot Act, men det dreier seg om "knowing your customer". Det er ikke nødvendigvis synonymt med å ha et SSN. Du har all annen dokumentasjon som kreves, men sjekk i tilfelle med den banken som aksepterer deg hva de trenger.
Det er forøvrig gratis å ringe "toll free numbers" med Skype. Ellers kjøper du bare litt kreditt for å ringe banker som ikke har det. Lykke til.