Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tracke engasjement på twitter

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Er det noen dev-hoder her som kan forklare meg hvordan backtype.com har klart å tracke hver eneste twitter-melding skrevet om VG? Jeg regner med de ikke indekserer ALT som skjer på twitter? Isåfall, hvordan gjør man det? Tillater virkelig Twitter sin API at man indekserer ALT? Det samme gjelder forsåvidt de andre sidene sidene de tracker.

Man må jo ha en syk server-park om man skal indeksere alt som skjer på twitter.com, digg.com og en rekke andre sider for sosiale medier! Regner med det må være en annen vei rundt dette?
 

mkander

Medlem
Med Twitter sitt API kan man få tilsendt alle meldinger som inneholder "søkestreng" i sanntid ved hjelp av en persisterende http tilkobling. Så det er en enkel og lite ressurskrevende måte å gjøre det på (hvis man har et spesifikt kodeord så klart).

Twitter har også en såkalt "firehose" tilgjengelig i APIet sitt, hvor man får alt av tweets tilsendt. Dette er litt mer å lagre ja og krever større serverkapasitet. Tjenester som friendfeed gjør det på denne måten og sikkert også backtype. Sist jeg sjekket krevde det signering av dokumenter og spesiell tillatelse fra twitter.

Hvordan backtype har lagret dette i databasen vet jeg ikke, men det er nok ved hjelp av en vanlig søkemotoraktig teknikk.
 
Topp