The Pirate Bay, og andre slike sider, uansett hva de kaller seg, er kun søkemotorer med linker, omtrent som Google, det finnes ingenting på disse sidene som i utgangspunktet er ulovlig.
De fleste slike søkemotorer har .torrent filer som kan lastes ned, eller man kan bruke en magnet link til å overføre den nødvendig informasjonen direkte til klienten.
Torrent filene inneholder kun informasjon om noden/trackeren, og gir den informasjonen videre til programmet som tar seg av nedlastningen, akkurat som en direkte magnet link gjør.
Trackeren holder igjen styr på hvem som har hva, og hvor det skal sendes.
Selve filen ligger på brukernes maskiner, og overføre direkte fra maskin til maskin uten at sider som TPB legger seg borti det, og det er derfor det heter peer to peer.
TPB profilerer seg jo som verdens nest største søkemotor (selv om Google hevder at det faktisk er Youtube), og om man har en søkemotor hvor man laster ned selve torrent filen fra den ene eller den andre siden, eller direkte fra søkemotorens side, så har nok det liten betydning, ettersom de filene kun inneholder noen få linjer med informasjon som klienten trenger, det som er ulovlig er som Gisle skriver over her, medvirkning til brudd på opphavsretten, ettersom man legger til rette for at andre kan dele sine data, og det gjelder selvfølgelig kun data som er underlagt visse lover, freeware kan man selvfølgelig dele gjennom et p2p nettverk så mye man vil (NRK bruker for eksempel bittorrent til en del ting de eier opphavsrettighetene til).
I utgangspunktet ville jeg da tro at om man har en nettside som linker til torrentfiler hostet på andre servere eller på sin egen server blir ett fett, ettersom problemet ikke er filene i seg selv, med tilretteleggingen for at brukere av nettstedet direkte seg i mellom kan bryte lover og regler.
Det neste problemet blir som jeg nevnte tidligere, at omtrent alle hoster har med i sine kontrakter at slike nettsider ikke er tillatt å sette opp på deres servere, slik at man nødvendigvis må ha sine egne servere, og da igjen i en serverpark som tillater slikt.
TPB sine står godt begravet under jorden sammen med en del andre servere for diverse suspekte sider, og det er vel omtrent det eneste stedet man kan sette opp slikt, da jeg ville tro at man ville fått ett klart nei dersom man forsøkte å sette opp noe slik hos for eksempel digiplex.