Tollkreditt er en kreditt som gjør det enklere og rimeligere for næringsdrivende å betale toll og avgifter ved innførsel og utførsel av varer.
Dersom du ikke har tollkreditt vil speditøren (Posten/Bring, UPS, DHL etc.) legge ut for toll og mva hvis du f.eks. importerer varer. Dette tar de et gebyr for (vanligvis kr 250-400 pr. sending), da de i prinsippet "låner" deg penger. Som oftest får du ganske kort betalingsfrist, gjerne 10-15 dager. Noen speditører har grenser for hvor mye de vil legge ut og du kan oppleve at hele sendingen stopper opp inntil du har forhåndsbetalt for toll og mva. Med tollkreditt betaler du alltid den 18 hver måned og gebyret er på kr 100 pr. mnd. Gebyret på kr 100 betaler du bare de månedene du faktisk benytter deg av tollkreditten.
Alle næringsdrivende kan søke om å få innvilget tollkreditt. Dersom du er nystartet og ikke kan vise til innleverte årsregnskap til Brønnøysund, må du stille sikkerhet for den tollkreditten du søker. Straks ditt firma har ett eller flere årsregnskap å vise til, har overskudd/positiv egenskapital, er ajour med offentlige avgifter (skatt, mva) og er uten registrerte betalingsanmerkninger, kan ditt firma få innvilget tollkreditt. Normalt forventes det også at ditt firma er registrert i foretaksregisteret og merverdiavgiftsregisteret.
Du søker om det beløpet du har behov for i løpet av en 2 måneders periode. Dersom toll og mva på det du jevnlig importerer utgjør kr 25.000 pr. mnd, vil det være tilstrekkelig med kr 50.000 i tollkreditt. Dersom du med tiden trenger mer, er det bare å søke om høyere kreditt. Har fått inntrykk av at det er ganske standard å søke om kr 50.000 i kreditt og at dette beløpet er enkelt å få innvilget for de fleste.
Du søker om tollkreditt ved å fylle ut og sende inn dette skjemaet:
Tollkreditt - søknad
Vanligvis får du svar på søknad om tollkreditt innen 14 dager. Når du har fått innvilget tollkreditt, får du tildelt et tollkredittnummer. Dette nummeret gir du så sammen med ditt org.nr. til de speditørene du bruker og deretter vil din tollkredittkonto bli belastet i stedet for at speditøren legger ut og sender deg faktura.
Noen fordeler med tollkreditt:
- All toll og moms samlet på 1 faktura
- Raskere tollbehandling
- Opptil 30 dagers betalingsfrist/kreditt
- Kún kr 100 i gebyr
Har selv opplevd at Bring kobler sine utlegg for toll/mva mot kreditt som er innvilget for vanlige utsendelser (MyBring etc.). Sender du f.eks. pakker/brev for kr 30.000 pr. mnd., har en kreditt på kr 40.000, så kan plutselig all kreditt stoppe opp om du importerer varer hvor toll/mva overstiger den gjenværende kreditten (kr 10.000). Da får du verken sendt varer eller mottatt importerte varer før du har innbetalt et beløp som gjør at du ikke bryter kredittgrensen (kr 40.000). Det kan fort gå ett par dager før kreditten blir gjenåpnet og da har du gjerne en del kunder som lurer på hvor det blir av pakkene de har bestilt + at varene du har bestilt blir forsinket i tollen. Med tollkreditt unngår du denne problemstillingen.