Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Toll - MVA på småforsendelser?

U

UglyKidJoe

Guest
Hei, lurer på om noen kan svare meg rund følgende. Jeg har opprettet ENK og startet med bestillinger av småpartier av varer for å sjekke kvalitet osv.

Det jeg lurer på er må jeg fortolle og betale inngående MVA selv om verdien på forsendelsen ikke overstiger de berømte 200kr inkludert frakt.

På noen av forsendelsene har den som jeg kjøpte av skrevet at det er en gave og jeg rett og slett lurer på om jeg kan selge slike varer som ikke er fortollet og ikke betalt inngående MVA på?

Og til sist lurer jeg på om jeg MÅ bestille varer på ENK navnet mitt eller går det fint å bestille i mitt navn ettersom staten ser meg og ENK-en min under ett.

Takk for all info rundt dette!
 

Bjørnar

Gründer
Skattemyndighetene forlanger faktisk at fakturaer du får skal lyde på firmaets navn, sselv om det er enkeltpersonforetak. Eksempel: Hvis Ole Olsen driver Olsen import, så holder det merkelig nok ikke at det står Ole Olsen på regningen.

Det stemmer ikke. Et bokettersyn jeg var delvis involvert i, tok Skatteetaten høyde for varer som var importert både på firmanavn, og privatnavn, og la tallene til grunn i sin vurdering av regnskapet.
 

alterego

Medlem
Hva med vareprøver (1 stk av hver vare) man får gratis fra produsenten/distributøren, der det på fakturaen står kr 0, men verdien kan være flere tusen?

Må man betale moms og evt. toll for dette?
 

Steve Cash

Medlem
@Bjørnar: Det betyr ikke noe annet enn at du var heldig og traff en skatterevisor som brukte sunn fornuft, og bra er det. Jeg har lest rapporter fra bokettersyn, antakelig foretatt av en veldig bokstavtro revisor, om merverdiavgift der fradrag er blitt nektet fordi salgsdokument ikke inneholdt kjøpers firmanavn, men personnavn. Den næringsdrivende fikk ikke medhold etter klage.

Så rådet om å sørge for korrekt navn holder, men det betyr ikke at en skal la være å trekke mva på diverse småkjøp selv om regningen er utstedt til innehaver av enkeltpersonforetak, det blir å være altfor forsiktig. Dessuten er dette kravet vanskelig å etterleve i praksis, f.eks. kommer som regel f.eks. telefonregningen i innehavers navn, jeg fører den alltid i regnskapet uansett.
 

Steve Cash

Medlem
Enig med spikre. Det er en løsning som skaper minst mulig krøll. Dessuten skal minst innehavers etternavn skal være med i foretaksnavnet uansett, så da er det like godt å bruke sitt eget navn. Så kan en heller opplyse om bransje eller lignende i tilknytning til navnet på fakturaer mv. Eller registrere en markedsnavn i tillegg, det er også tillatt.
 

Atian

Medlem
Les denne tråden: https://www.webforumet.no/forum/lover-regler-og-normer/18837-mva-selvom-verdien-er-under-200kr.html Trådstarter fant til slutt ut at fritaket for mva ved import også gjelder for næringsdrivende.

Skattemyndighetene forlanger faktisk at fakturaer du får skal lyde på firmaets navn, sselv om det er enkeltpersonforetak. Eksempel: Hvis Ole Olsen driver Olsen import, så holder det merkelig nok ikke at det står Ole Olsen på regningen.

Det stemmer ikke. Et bokettersyn jeg var delvis involvert i, tok Skatteetaten høyde for varer som var importert både på firmanavn, og privatnavn, og la tallene til grunn i sin vurdering av regnskapet.

@Bjørnar: Det betyr ikke noe annet enn at du var heldig og traff en skatterevisor som brukte sunn fornuft, og bra er det. Jeg har lest rapporter fra bokettersyn, antakelig foretatt av en veldig bokstavtro revisor, om merverdiavgift der fradrag er blitt nektet fordi salgsdokument ikke inneholdt kjøpers firmanavn, men personnavn. Den næringsdrivende fikk ikke medhold etter klage.

Så rådet om å sørge for korrekt navn holder, men det betyr ikke at en skal la være å trekke mva på diverse småkjøp selv om regningen er utstedt til innehaver av enkeltpersonforetak, det blir å være altfor forsiktig. Dessuten er dette kravet vanskelig å etterleve i praksis, f.eks. kommer som regel f.eks. telefonregningen i innehavers navn, jeg fører den alltid i regnskapet uansett.

Tips: La ENK-navnet være det samme som ditt virkelige navn. F.eks.

Person navn: Ole Olsen
ENK navn: Ole Olsen

- Da kan du bestille alt du vil som privatperson (og har rettigheter som en privatperson), men likevel få godene med avskrivninger og MVA.

Jeg har drevet ENK i flere år, med to kontroller. Navn på faktura spiller ingen rolle, så lenge du synliggjør at dette er en reell kostnad for ditt firma. Du kan således også ha en faktura skrevet til et annet firma, som du betaler, så lenge du kan redegjøre for at leveransen du betaler for er til ditt firma.

Så dette med navn på fakturaer spiller i praksis liten rolle, selv om det selvsagt er å foretrekke korrekte navn.
 

Atian

Medlem
Hva med vareprøver (1 stk av hver vare) man får gratis fra produsenten/distributøren, der det på fakturaen står kr 0, men verdien kan være flere tusen?

Må man betale moms og evt. toll for dette?

Vareprøver er i praksis mottak av varer som ikke er beregnet for videre salg. Dersom din virksomhet ikke er registrert i MVA-registeret, anbefales det sterkere at du ikke selger dette, da du unndrar mva som skulle vært betalt til staten.

Dersom du innfører mange varerprøver, så er du også gjenstand for mulig kontroll av varer. Tollmyndighetene kontrollerer daglig forsendelser, noen stikkprøver, men også et utvalg basert på "vareprøver" og "gjentatte forsendelser av vareprøver".

Om du er MVA-registrert, kan du jo like gjerne betale MVA ved innførsel. Det skader jo ikke på noe vis (bortsett fra evt. gebyr til tranportør som legger ut, om du ikke har tollkreditt).

Du bør unngå å havne på listen over "aktører som bør sjekkes ofte"... ;-)
 

alterego

Medlem
Vareprøver er i praksis mottak av varer som ikke er beregnet for videre salg. Dersom din virksomhet ikke er registrert i MVA-registeret, anbefales det sterkere at du ikke selger dette, da du unndrar mva som skulle vært betalt til staten.

Dersom du innfører mange varerprøver, så er du også gjenstand for mulig kontroll av varer. Tollmyndighetene kontrollerer daglig forsendelser, noen stikkprøver, men også et utvalg basert på "vareprøver" og "gjentatte forsendelser av vareprøver".

Om du er MVA-registrert, kan du jo like gjerne betale MVA ved innførsel. Det skader jo ikke på noe vis (bortsett fra evt. gebyr til tranportør som legger ut, om du ikke har tollkreditt).

Du bør unngå å havne på listen over "aktører som bør sjekkes ofte"... ;-)

Takk for svar.

Vareprøvene er ikke tenkt solgt, derfor spørsmålet om mva. Vareprøvene er utelukkende for at jeg og potensielle kunder kan teste produktet, før et kjøp av produkter som importeres og betales avgift/mva for.

Faktura fra distributør/produsent på kr 0 for vareprøvene er ikke en tulle-faktura for å lure seg unna avgifter. Men verdien på vareprøvene er noen tusen, derfor spørsmålet om mva ved innførsel?
 

Atian

Medlem
Takk for svar.
Faktura fra distributør/produsent på kr 0 for vareprøvene er ikke en tulle-faktura for å lure seg unna avgifter. Men verdien på vareprøvene er noen tusen, derfor spørsmålet om mva ved innførsel?

Verdi trenger strengt tatt ikke bety noe, så lenge det er vareprøver. Det bør altså fremgå av regnskapet ditt, at vareprøvene ikke har vært solgt. Noen type produkter kan også merkes av produsent som "Sample" før sending, slik at tollvesenet ved kontroll ikke misforstår eller fatter unødig mistanke.

Typisk er det at tollvesenet kontrollerer varer fra billige asiatiske land, og spesielt da varer som er underpriset og evt. fremstår som vareprøver.

Et eksempel kan være at produkter leveres med stempel som sier "SAMPLE, not for sale". Dette vil da redusere faren for at forsendelser ved kontroll får endret MVA-grunnlag og herved også krav om MVA ved inførsel.
 
Topp