Kjapp og trygg hosting for Wordpress

To div's side om side?

clinton4

Medlem
Hei,

Normalt så fungerer dette for å plassere to div's side om side.

HTML:
<div style="float: left;">venstre</div>
<div style="float: left;">høyre</div>

Men på en side jeg holder på med, faller høyre div under venstre. Noen som vet hvorfor dette skjer? Og hva jeg må gjøre for å plassere de side om side?
 

clinton4

Medlem
Kan legge til at jeg ikke har satt noen width på noen av div'ene og håper også å unngå dette.
 

clinton4

Medlem
Innholdet i venstre er alltid 100x100px, mens innholdet i høyre kan variere. Så ja, bredden på de to til sammen vil nok av og til bli mere en div'en de er inni. Innholdet i høyre er alltid tekst, så jeg ser for meg at jeg må tvinge denne til å "warpe" teksten, eller?
 

adeneo

Medlem
Floats flyter etter hverandre, så lenge det er plass i elementet de er inne i, eller i selve vindauget dersom de er inne i det.

Dersom det ikke er plass, faller de ned til neste linje, slik du beskriver.

Det kan være noe pussigheter, men det skal normalt være greit med floats, liker selv display: inline(-block) bedre, men der kan det være litt IE trøbbel, men hvem bruker vel Internet Eksploderer lenger ?

Internet Eksploderer krever normalt at en DOCTYPE er angitt for at floats skal virke (egentlig bare IE8), og elementer som er plassert absolutt har selvfølgelig ingen "flytende" egenskaper.
 
Sist redigert:

clinton4

Medlem
Ok, har ikke brukt inline-block før, må kanskje se litt på den. For øyeblikket har jeg bare satt en fast width på div'ene.
 

rthorvald

Medlem
ja, bredden på de to til sammen vil nok av og til bli mere en div'en de er inni.

... Når det skjer kommer den høyre nødvendigvis til å ramle ned.

Om du ikke kan å gi dem fast bredde av en eller annen grunn, kan du evt. benytte max-width istedenfor width. Evt. med overflow:auto på divven over.

Og kan du ikke det heller, står du nesten igjen med en god, gammeldags tabell... Som liksom skal være litt fysjom nå til dags, men det funker jo alltids.

- rthorvald
 
Topp