TNS Gallup listen

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg har hørt at å være på TNS-Gallup topplisten over nettsider skal visst være en veldig fin ting. Det viser visstnok at du har en grepa nettside, er seriøs og har uavhengige statistikktall. Dette åpnet visstnok dører til flere annonsører på siden din.

Noen her som har en side på den listen og har lyst til å dele sine erfaringer ang. disse påstandene? Og eventuelt kan opplyse hvor mye det koster å være på denne listen?
 

webmoney

Søkemotoroptimist
Såvidt jeg vet, koster det kr 5.000 i måneden å være med på TNS Gallup. De måler forøvrig bare norsk trafikk; alle utenlandske IP-adresser blir filtrert bort.
 

Knut

Medlem
gallup topplisten

En mail jeg fikk av de for ett par uker siden.

------------------------------------------

Presentasjon av TNS Metrix
TNS Metrix er et målesystem for måling av trafikk på nettsteder. Til forskjell fra mange andre målesystemer måler TNS Metrix cachede sider som brannmurer, mellomservere osv, noe som er årsaken til at de fleste opplever en økning i trafikken som blir rapportert. Systemet måler også flere servere. TNS Metrix blir i dag benyttet i hele Norden som det offisielle målesystemet.

Hva måler TNS Metrix
TNS Metrix rapporteres online på www.tnsmetrix.net via et unikt brukernavn og passord. Dette gir ubegrenset adgang til følgende informasjon om egen website:

Executive report Page impressions* User sessions*
Unique visitors* Frequency Reach
Page duration* User session duration Browser/OS
Top entry/exit page Country of access Referring domain
Path analysis Refering domain Referring URL
Operating system Browser Screen resolution

Denne informasjonen leveres på både måneds-, uke og dagsnivå. * Disse leveres helt ned på timenivå.

TNS Metrix gir både trafikktall for hele nettstedet og for underområder. For eksempel kan en avis lage en egen rapport om sin sportsredaksjon, kulturredaksjon osv. Type underområder er valgfritt og kan endres etter ønske. En standard kontrakt har inntill 15 underrapporter.

Beskrivelse av Gallup TNS Metrix`s metode
TNS Metrix er browserbasert, og måler den samlede mengden trafikk, i motsetning til mange andre målesystemer. Dette skjer ved hjelp av en tag/skript som plasseres nederst på websitens sider. Når en besøkende laster en webside, kommuniserer den besøkende browser med Gallup sitt nettverk av servere. Målingen foregår derfor IKKE via websitens server, og metodikken omgår på denne måten caching problematikken. Den uavhengige tredjeparts måling er dermed etablert. Alle nettstedene blir også målt etter de samme måleprinsipper. Alle nettstedene må imidlertid selv påse at tagget er lagt på nettstedet.

I tillegg er det opprettet et metodeutvalg som avgjør frister, regelverk, retningslinjer etc.
Hvilke nettsteder kan måles med Gallup TNS Metrix
Alle typer nettsteder kan måles med TNS Metrix - både bannerselgende-, corporate- og offentlige sites. Ingen har for liten eller for stor trafikk til å kunne måles korrekt.

TNS Gallup offentliggjør også noen nøkkeltall på vegne av sine kunder fra TNS Metrix på ukelister på TNS Gallup og i månedsrapporter som sendes ut. Dette gjør TNS Metrix til et av de viktigste overvåkningsverktøyene for internettmarkedet. I tillegg er det også utviklet verktøy som viser dobbeldekning mellom to eller nettsteder som måles på Internett, verktøy som viser hvem som besøker et nettsted etc. Dette er verktøy som blant annet brukes av annonsører og mediebyråer og som gjør at nettsteder som måles i TNS Metrix synliggjøres når mediestrategien skal lages og annonsekronene skal plasseres.

Pris for 1 år
TNS Metrix Light - Nettsteder med inntill 200 000 sidevisninger i uka kr. 28 000,-
TNS Metrix Fullversjon: Nettsteder med mer enn 200 000 sidevisninger i uka kr. 78 700,-

Disse prisene vil bli justert i henhold til avtale med INMA, og MBL i januar 2007.

Den rimelige versjonen har ikke alle måleparametere og gir bare trafikk på hovednivå.
Fullversjonen er et komplett trafikkmålingssystem som gir muligheter for å analysere underkategorier som sport, kultur etc.

Prisen er uten mva. og gjelder for et år.



Kontaktpersoner

Dag Andersen Caspar Wildhagen
Avdelingsleder Internett Konsulent
23 29 16 40 23 29 18 74
 
Sist redigert av en moderator:

Knut

Medlem
Mange mener at for å bli regnet som seriøs så bør man være på den listen. Hva er så forbanna bra med å være der? Man får vist at man har råd til å betale nesten 80K + mva for å stå i en liste og ha en statistikk det finnes minst like gode andre steder? Å skrive sånt som: "Ingen for store, ingen for små" blir vel en smule feil. Hvilken små sider har råd til å bruke så mye på å komme på en toppliste?
 
Vel, se det slik; Hva er best av å ikke betale noe, og ikke få høyprofilerte kunder, eller betale 80.000+mva og få ett oppdrag til 1 mill?
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Er det dermed sagt at du får så mange flere oppdrag av å være på den listen der? Jeg har enda ikke hørt om noen som utelukket ser gjennom den listen når dem letter etter steder å annonsere..
 
gallup topplisten

Er ingenting som er garantert.. man er ikke garantert tjukt av salg selv om man reklamerer for noe for 100.000 i vg heller, men like fullt er det folk som gjør det rett som det er.

Poenget er at hvis vi forutsetter at TNS er en liste som har kvalitetsimage, vil det øke sjansene dine med x% for å hale iland en eller flere store kontrakter. Da er det opp til hver enkelt å vurdere om det er verdt risken å punge ut 80k der eller heller spre 1k på 80 andre steder for eksempel.
 
Sist redigert av en moderator:

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Svaret på denne kan forsåvidt ikke besvares av andre som har prøvd det, så helt til det dukker opp noen som har testet ut dette, så kan vi ikke gjøre annet enn å spekulere..
 

Msites Ltd

Livsnyter
Fordelaktig eller dyrt?

Før SOL kom med sin måling var det ikke så mange andre store "seriøse" aktører som både målte trafikk og la ut en offentlig liste på det.

Det viktigste med TNS Metrix listen er nok at den er bransjens egen liste. Og, hvis konkurrenten din er der så burde du selv være der for å vise at du er bedre enn dem ut i fra like vilkår i målemetoder!

Målemetodene er jo det som har vist seg å være den store utfordringen når annonsørene og mediebyråene skal vurdere om man skal plassere en kampanje.

TNS Metrix gir deg ikke alene en fordel når du skal ut i markedet etter annonsekronene, men er sannsynligvis avgjørende om det står mellom deg og en annen som er tilstede på listen.

TNS tall er et kvalitetsstempel når man er ute og presenterer tall! Uansett om dette gjelder dine egne besøkstall eller andre statistikktall du ønsker å presentere.

Jeg ville vurdert en registrering der som følgende:
Har du et nettsted som blir vurdert som meget aktuelt for de store merkeleverandørene som bruker mediebyråene kan disse 80.000,- være verdt det!

Jeg har vært med på et nettsted de siste årene som gikk fra 600' til 2.400' og vil påstå dette blant annet var pga TNS Metrix.

Men, jeg er enig med de som sier at det er ekstremt dyrt! Men, bak ligger det et meget detaljert rapporteringssystem.

Håper dette var litt opplysende.
 

Mats@TD

Medlem
Jeg diskuterte dette i en annen tråd på et annet forum.

TNS Gallup er dyrt, men et bra sted å være hvis du ønsker å bli synlig for annonsører og mediebyråer. I TradeDoubler bruker vi TNS Gallup listen til å lete fram aktører og verifisere statistikk.

Hvis man ikke har råd til å ligge på Gallup, burde man benytte seg av Sol Ratings for å få en offentlig ekstern statistikkvurdering på sin side. Vi bruker Både Sol Ratings og Gallup mye til rekruttering til td Reach og våre annonsenettverk.

I det siste har vi også begynt å se på annonsepriser.no som en god kilde for rekruttering - problemet der er bare at vi ikke har noen statistikk å holde oss til. Det er alltid fint å vite omtrent hva slags trafikk vi snakker om på forhånd.
 
Topp