Som logiker og realist liker jeg å gå løs på slike ting med et litt logikk.
Google adsense er den store aktøren for slike annonser på nett, og annonsene dette systemet serverer fungerer på akkurat samme måte ut fra hva jeg kan se på siden din. Dette betyr at annonsørene i ContactThem vil betale maksimalt så mye de må ut med for å få samme annonsene vist i AdSense, siden AdSense er tryggere, trolig har bedre annonsevalg-algoritmer og har langt større publiserings-muligheter. AdSense driver så stort at de har råd til å ha mindre marginer enn f.eks. ContactThem, som gjør at websidene sitter igjen med mindre penger enn for AdSense (dette kan kanskje diskuteres).
Så kommer vi til dette vervesystemet, og systemer og personer som reklamerer mer for vervesystemet enn selve produktet er alltid på utrygg grunn etter min mening. Etter hva jeg leser på nettsidene deres går dette 10 nivåer nedover, som gjør at de på toppen sitter igjen med langt mindre enn de lavere ned, som gjør at de som kjører nettsider sitter igjen med enda mindre enn beskrevet ovenfor i forhold til AdSense.
Slik jeg tolker det er dette kun brukbart om man er først ut, og får mange under seg, som av en eller annen grunn vil bruke dette istedet for AdSense eller andre større systemer for å vise annonser på sidene sine, selv om det vil føre til at man tjener mindre.
Logikken tilsier at ContactThem ikke har råd til å betale ut mer enn de får inn fra annonsørene, og annonsørene vil ikke betale noe mer enn de må i andre systemer, noe som igjen betyr at for folk som har websider og ønsker å tjene penger på annonser der er dette en dårlig deal.
Er det noen brister i denne logikken?