Tittel etterligning

onlyme

New Member
Jeg har et dot com domene der jeg får ca 6 - 7.000 besøk pr. dag fra Google.
Nå er det en som har opprettet samme domenenavn under dot net, og etterlignet starten av min tittel. Noe som gjør at han stort sett kommer som nr. 2 etter meg som får førsteplassen.

Er det noe jeg kan gjøre med dette. Evt. et sted jeg kan klage. Evt. hvordan kan jeg presse han ned på søket?

zapotek

Medlem
Har han kopiert innholdet ditt, eller bare domenavnet og tittel? Om bare domenenavn og tittel er han i sin fulle rett. Det kalles konkurranse ;) Hadde det vært ulovlig ville de som tok domenetnavnet hotel.com kunne saksøkt jæææævlig mange.

onlyme

New Member
Har han kopiert innholdet ditt, eller bare domenavnet og tittel? Om bare domenenavn og tittel er han i sin fulle rett. Det kalles konkurranse ;) Hadde det vært ulovlig ville de som tok domenetnavnet hotel.com kunne saksøkt jæææævlig mange.

Ikke innholdet, men har samme type sponsor innhold som selger bra på min side. Hadde han kopiert innholdet hadde jeg kontaktet hosten hans og laget et helvetes bråk. Begge sidene er på engelsk, og har et sært navn sammensatt av tall og en bokstav type.

Det er bare starten av tittelen han har etterlignet. Har opprettet en datingside via http://www.diy-dating.com/

Sist redigert:

testdriver

Ha det bra..
Han vet jo tydeligvis hva han har gjort, så det er vel ikke noe i veien for å sende han en mail med forventninger om at han endrer til noe mindre likt.

Kanskje han gjør det, kanskje ikke.

En gang kopierte en kar tittel, meta tags og de viktigste salgsstrofene fra en av mine sider. Sendte ham en mail - han endret.

onlyme

New Member
Får se om jeg gidder. De fleste som kommer via Goggle vet hvor de skal. Bare det at de bruker en søkeboks når de skal besøke siden min.

Fikk opplyst av hosten min at hvis siden hadde hatt samme type innhold/konsept som min. Da ville dette vært en domenekonflikt jeg kunne gjort noe med.

onlyme

New Member
Ganske mange faktisk :)

Produsenter, paysites, og rikinger som vet at de lykkes med prosjektene sine ja. Hadde uansett ikke fått innvilget noen søknad fordi domene navnet er i bruk av Lexmark som type navn på en av skriverne deres.:)

picxx

WF 09
Produsenter, paysites, og rikinger som vet at de lykkes med prosjektene sine ja.

Joda, hvem gidder vel å trademarke noe man ikke lykkes med?
Adult er et stort område, og det er mange som har trademarkede navn der ute.

onlyme

New Member
Joda, hvem gidder vel å trademarke noe man ikke lykkes med?
Adult er et stort område, og det er mange som har trademarkede navn der ute.

Problemet er at du må gjøre det før du tar det i bruk. Kan ikke se om det lykkes først. Da er det for sent. Dette er noe for storkapitalen. Ikke noe kjøkkenbord produsenter kan holde på med, men hvis det er bare er i Norge en skal registrere varemerke blir saken litt annerledes.

picxx

WF 09
Problemet er at du må gjøre det før du tar det i bruk. Kan ikke se om det lykkes først. Da er det for sent.

Stemmer ikke.
Du kan trademarke et navn når som helst. Etter flere år om du vil.

For å ta et eksempel. Du har sikkert hørt om netpond?
Et forum (og mer eller mindre et varemerke innen adult) for adult webmastere og wannabees. De har drevet dette forumet i årevis. For et par år siden ble de plaget med at folk kjøpe opp andre domener, som f.eks. netpond.me og kom til forumet for å prøve å selge disse.

Netpond trademarked navnet sitt, og kjøpte rettslig opp ethvert .tld med navnet.

onlyme

New Member
Jeg kjenner ikke den saken. Regelen er at hvis et navn er i bruk f. eks som firmanavn av andre blir søknad avslått. Hvis det var sånn at en kunne registrere varemerke på et navn som var i bruk av mange i forskjellige sammenhenger ville det blitt komplett kaos.

picxx

WF 09
Jeg kjenner ikke den saken. Regelen er at hvis et navn er i bruk f. eks som firmanavn av andre blir søknad avslått.

Hva har det med historikken på et navn å gjøre?
Alle skjønner det at du ikke kan registrere saab.me , registrere saab som et varemerke og starte med bilsalg.

Men nå er vi vel en smule OT her :D

Topp