nærmer seg raskt ti år med mac for meg
Kjøpte min første Mac i 98. En Powerbook G3 Wallstreet II (kom ut i august/september 98 og jeg kjøpte den i slutten av september) med en 266 Mhz prosessor, 4 GB harddisk og 64 MB RAM. Dette er den mest solide bærbare jeg har hatt. Én gang fant jeg min tre år gamle nevø hoppende på den sammenlukkede maskinen, og det var ikke det minst tegn på at en tre år gammel gutt hadde hoppet gjentagende ganger på maskinen. Denne maskinen hadde to moduler (en på hver side) hvor du hadde plass til batteri, harddisk, etc. Modulen på høyre side var også en 5 1/4" stasjon hvor du kunne sette inn en CD-ROM, ekstra batteri eller harddisk. I tillegg hadde den også en PCMCIA-kortplass for ekstra utvidelse. Inkludert et kort som gav muligheten for USB senere. Til slutt kan jeg også nevne at den hadde en SCSCI-utgang slik at man kunne koble Powerbook'en til en stasjonær maskin og bruke den bærbare maskinen som en ekstern harddisk. Tilsvarende som man i dag bruker Target Mode med Firewire og Thunderbolt. Totalt kostet denne maskinen minst 35.000 kr da jeg kjøpte den.
Maskinen er fullt brukbar i dag, og den ligger nedpakket i originalkassen i boden/datasenteret som jeg har.
Ellers har jeg mest sannsynligvis et lagringsbehov som overgår de fleste sitt behov. Nå for tiden har jeg én server med 12x1TB som kjører RAIDZ2, én med 24x2TB (to RAIDZ2 med 12x2), og én 24x3TB med samme oppsett som 24x2. Alle tre servere bruker FreeNAS. Den minste har et nettverkskort med 2x1 Gb/s, mens de to største har to nettverkskort med 2x1 Gb/s hver. Totalt 4x1Gb/s satt sammen til én virtuell kobling med en hastighet på 4Gb/s. Mac Pro 1.1 (kjøpt i 2006) og Hackintosh har 2x1 Gb/s satt sammen som virtuell kobling. Dermed har jeg 2 Gb/s nettverkskobling på hver av maskinene. Mac mini (koblet til TV for Plex), iMac, spill-PC, og VPS-server har 1 Gb/s hver.
Til slutt har jeg også en backupserver med 12x3 TB i RAID1+6 hvor jeg lagrer backup av viktige filer, bilder (har ca. 3,5 TB) og film. I tillegg har jeg ekstra kopier av bilder lagret på eksterne harddisker og Blu-Ray som lagres i to bankbokser. (Den første boksen ble full, så jeg måtte få en ekstra.)
Men nå ble dette litt for teknisk og kjedelig selv for meg.