De fleste av oss har "Tjene penger" som et interesseområde, men der er vel behovet allerede "overdekket"? Du har trolig bedre sjanse på dine andre interesser selv om markedet er lite.
Jeg har ikke så mange hobbyer, prøver å tjene penger med pcen. Men driver med styrkeløft, strongman og spydkast.
"Innendørs spydkast" burde ha appell på mange tenåringer.
Hvis du har holdt på med dette i noen år har du sikkert haugevis av tips som er av interesse for noen på lavere nivå - fra nybegynnere og opp til eget nivå. I denne nisjen har du en realistisk sjanse til å nå frem til et publikum. Du vil temmelig sikkert ikke tjene noe særlig penger på dette i starten, men du har relativt gode sjanser på å få et publikum.
Legg ut dine beste treningstips og tips som er tilpasset ulike nivåer (ikke bare sats mot "hardcore" bodybuildere, men sørg for å treffe et bredere marked). Sørg for at folk har NYTTE av tipsene dine, og at det er oversiktlig og lett å finne frem til det man ønsker.
Den delen som gjelder "tjene penger på dette" bør du helst tilføye underveis, men du bør holde dette på et nivå de fleste kan godta. Enkelte nettsider er direkte slitsomme i forsøk på å tjene penger, og inneholder svært lite av interesse.
Jeg har liten peiling på bodybuilding og strongman, og har heller ikke spesielt peiling på nettsider. Her må du stole på egen kompetanse og på tips fra andre kilder.
Jeg har betydelig mer innsikt på mer generell "Hva faller i smak?" og "Hva tiltrekker folk?". I besøk på nettsider jakter jeg stort sett på løsninger på mine egne behov, og jeg skipper kjapt de sidene som har lite å tilby. Jeg velger blant de beste kildene før jeg bokmerker noen å vende tilbake til.
Enkelte nettsider klarer å fange interesse selv om jeg ikke er særlig interessert i selve temaet. Et eksempel på slike nettsider var en "PlugIn-junkie" som hadde bred omtale av diverse plugins til nettlesere. Folk som lever og ånder for et tema kan ha svært interessant måte å fremstille ting på, nok til å gjøre lesningen mer interessant selv for en som egentlig ikke er interessert.
I dette eksemplet ble det scoret både på "glød" og på en passende dose med selvironi - han beskrev seg selv som en "junkie" på området. Du kan altså score på at du ikke er for seriøs også (et FOR seriøst nivå kan fort bli kjedelig). Fyren hadde rett og slett en interessant måte å fortelle dette på, og det var mer enn nok til at temaet ble interessant.
Tipset mitt blir altså at du sjekker hvilke sider som tiltrekker DEG, og prøver å finne ut hvorfor nettopp disse sidene har appell. Appell handler om hva vi FØLER for en ting og ikke nødvendigvis om detaljer eller om fakta. Sjekk hvilke nettsider som har appell på deg for å finne frem til noen ulike nivåer som faktisk fungerer godt.
Grunnen til at jeg anbefaler bodybuilding som egnet område er at dette var det eneste området du selv identifiserte som "hovedinteresse". Du vil trolig trives godt med å bygge opp en slik side uansett om du tjener penger eller ikke i starten. Så lenge du synes temaet er interessant selv har du gode sjanser for å levere noe som er av interesse for andre også.
Uansett hvilket økonomisk resultat du får av dette vil du mest sannsynlig ha masse utbytte av denne oppgaven. Du vil få massevis av trening i å kommunisere løsninger på området, og også få erfaring i å "treffe" et publikum.
Jeg styrer primært unna nettsider som kun er rettet mot å tjene penger. Jeg er ikke spesielt interessert i å bidra til at
andre skal tjene penger, så jeg klikker heller ikke på påtrengende annonser hvis jeg ikke er interessert i hva de har å tilby. Jeg prøver også å styre unna "smarte tricks" som skal få meg til å klikke på annonser - de føles mer som "bryderi" enn som noe som er til nytte.
Et motiv om å tjene penger kan "drepe" en nettside hvis det blir for dominerende og "påtrengende", så du har trolig bedre sjanser om du toner ned dette motivet i starten.
Morten