Tips til micromat?

kongen

kongemedlem
Jeg trenger tips til middagsmat som kan varmes i microbølgeovnen fordi jeg orker ikke å bruke stekeovn/komfyr. Jeg vil ha mat som er ferdig på 1-2-3.

pleb

Medlem
Om du ikke bryr deg om saltinnhold eller smak; fjordland.

Når du ber om mikrobølgeovn, så bryr du deg nok uansett ikke så mye om smak - tipper jeg... :)

peterandrej

pensjonert moderator
Fjordland smaker syntetisk, men det glir ned bare man er sulten nok. Det finnes også pai du kan varme i micro. De er hakket bedre enn fjordland.

peterandrej

pensjonert moderator
I steden for micromat kan du jo lage ting som ikke krever steking eller koking. Hva med f.eks tortillawraps?

Slik gjør du:

Grunningredienser:

3-4 tortillawraps
1 boks kryddersmør
Salat, spinat, etc

"Variable" ingredienser (disse bestemmer tonen på smaken):
Gravet Laks eller ørret
Fenalår
Skinke
Roastbiff
Osv osv

1. Legg tortillalefsen på ei fjøl
2. Smør lefsen inn med smøret (du kan også bruke ost)
3. Legg på salaten
4 Legg på en av de variable ingrediensene, f.eks laks
5. Rull sammen til en pølse. Skjær opp lefsen i passende biter.

Veldig enkelt, og veldig godt. Jeg lager ofte slike wraps med ulike ingredienser som snacks dersom vi har besøk, eller dersom jeg bare trenger noe enkelt til kvelds. Kan også brukes som middagsmat, men da bør du kanskje lage wraps med litt ulike smaker så det blir litt spennende.

Dette slår fjordland langt ned i støvlene! :)

hansson

Langveisfarende
Du kan koke alt mulig i mikroen (ris, linser, quinoa, poteter i biter, grønnsaker) (2-4 minutter f.eks.) og hvis du rett etterpå hiver inn et stykke laks eller annen fisk som ligger og svømmer i litt vann eller fløte med salt/krydder/hvitløk/bokstomater/persille/koriander/dill eller hva som helst egentlig bare det er litt vått - og dekker til - så får du et bra måltid på 6 minutter. Har du gode glassbeholdere med lokk (med ventil) så kan du jo lage gryteretter og hva som helst. Ikke lag mat i plast, da med mindre du vil ha østrogensjokk ;)

Et glass med ferdig pastasaus og kjøtterninger/kjøttdeig/pølsebiter er også noe som kan gjennomkokes på et par minutter.

Mikrobølger sprenger celleveggene i matvarene, modifiserer en rekke substanser og skaper nye sammenbindinger der frie radikaler knytter seg til enzymer osv., og tømmer vel stort sett matvarene for næringsinnhold. Så hvis du ikke vil at alle tennene dine skal ramle ut bør du unngå å spise bare mikromat. Rå og lett dampet mat med lav glykemisk indeks/load er stort sett alltid å foretrekke. Nærmere en diett som passer menneskets genetikk kommer man ikke.

kongen

kongemedlem
Jeg får teste ut noen av tipsene her :D

De siste to ukene har jeg unngått brødmat fordi jeg var så jæ$@£ lei av brødmat, så det har blitt middagsmat i alle måltider de to siste ukene. Og nå er jeg altså lei av komfyren/stekeovnen.

Topp