Dan Åsen Hansen
Medlem
Ett av kravene er at du må ha en egenkapital på kr 38,9 millioner!!!
Lurer på hvordan de er kommet frem til akkurat den summen ...
Ett av kravene er at du må ha en egenkapital på kr 38,9 millioner!!!
Lurer på hvordan de er kommet frem til akkurat den summen ...
Ja, det er et godt spørsmål og ble selv nysgjerrig, men det viste seg å være lettere sagt enn gjort å finne ut hvorfor beløpet oppgis å være akkurat kr 38,9 mill.
Riktignok fant jeg noen føringer i diverse lover og forskrifter, men det handler bare om prosenter av premier/forvaltningskapital og dekning av antatt risiko.
Mulig at en telefon til Finanstilsynet kunne oppklare dette spørsmålet.
Og jo mer jeg har lest, jo mer har jeg forstått at dette med å drive egen forsikringsvirksomhet ikke er noe for hvermansen. Trådstarter må nok derfor nøye seg med å videreselge forsikringsprodukter for et eksisterende forsikringsselskap eller omformulere produktet, f.eks. kalle det "skadegaranti", "utvidet garanti" eller annet.
Det er faktisk ulovlig å bruke uttrykket "forsikring" i all markedsføring, så sant man ikke har konsesjon eller representerer et lovlig forsikringsforetak.
Kan du melde tilbake om du selger mer eller mindre av forsikringen etter at den skifter navn?
Jepp. Rapporterer tilbake i slutten av desember.
Data samlet per 02.12.15:
Norge: 14.15 %
Sverige: 24.71 %
Danmark: 18.95 %
Det er faktisk ulovlig å bruke uttrykket "forsikring" i all markedsføring, så sant man ikke har konsesjon eller representerer et lovlig forsikringsforetak.