Tomiso
New Member
Hei igjen Tore
Jeg kan være enig med deg at noe bør gjøres på toppen, og at det bør gjøres så fort som mulig, men det må vente litt. jeg vil gjerne gjøre slike ting selv så langt det er mulig (da jeg synes det er gøy og interessant) før jeg eventuelt ser etter et annet theme eller får noen til å gjøre det for meg.
Jeg legger samtidig merke til at f.eks. Komplett har også 4 (5 når man legger ting i kassen) linjer i toppen, men at dette selvfølgelig er gjort på en mer smakfull måte så jeg ser absolutt poenget ditt.
Når det kommer til den nye europeiske angrerettsloven finner du veiledning til denne fra forbrukerrådet her:
http://www.forbrukerradet.no/_attachment/1177064/binary/31054
I punkt 6.4.1 står følgende:
"
Ved fjernsalgsavtaler som skal inngås elektronisk, og som medfører en betalingsfor-
pliktelse for forbrukeren, skal opplysninger om de vesentligste avtalevilkårene gis i
tydelig og fremhevet form umiddelbart før forbrukeren foretar bestillingen. Det er
ikke tilstrekkelig at det skal hukes av i en rute som bekreftelse på at informasjon
som står et annet sted, er lest. Informasjonen må derfor gis på samme sted som for-
bruker inngir sin bestilling, og skal fremgå nært bestill-knappen, slik at forbrukeren
ikke kan unngå å få med seg informasjonen.
"
Når det gjelder samtykkeerklæringen har du nettopp visst til sakens kjerne i sitatet ditt. Vi hadde 4 bekymringer i det du ramset opp nemlig
....ikke krav til skriftelig samtykke...
....det må ikke være noe rom for tvil om et samtykke virkelig er gitt.
...Samtykket må være en aktiv handling.
...må bevise at et frivillig, uttrykkelig og informert samtykke virkelig foreligger.
,og da kanskje med hovedvekt på den siste. Hvordan kan vi bevise at vi har et samtykke og at kunden har forstått hva de samtykker til (i motsetning til kun å krysse av for at de har lest og godkjent en link med info) hvis det ikke trenger å være skriftelig? Hvis kunden slår seg vrang og sier de ikke fikk med seg eller forstod at de også gav samtykke, er det syvende og sist vi som får svi hvis vi ikke kan vise til at de spesifikt har gitt sine samtykker. Vi kommer litt inn på åndsverksloven også i de tilfeller f.eks en spillutvikler vil ha favorittkarakteren sin gravert inn i krystall eller en skulptør vil ha en 3D modell av skulpturen sin gravert og da er det også greit å ha papirene i orden.
Etter samtale med datatilsynet kom vi vel frem til at den beste og ryddigste måten er at kunden gir sitt samtykke på de ulike spørsmålene og at dette oppbevares av oss som vi eventuelt kan vise til senere, så ja det er nok litt der også for å "save our own arse" en smule .
Tingen er også at vi trenger en del samtykker dessverre
Bildene trenger ikke å benyttes 1 gang. Det kan være at vi vil lage en demo-modell og vise frem ved messer, på kontoret eller publisere bilder på nettet. Kunden kommer tilbake og vil lage flere kopier til andre familiemedlemmer eller de har klart å knuse den de hadde. Da er det jo kjekt hvis vi har tillatelse til oppbevare bildene og kunden slipper å betale for en konvertering til osv
Men jeg skulle helst sett at vi ikke hadde behov for det da det gjør bestillingen lengre og skremmer som du sier så er absolutt åpen for forbedringer. Jeg har prøvd å tenke hardt og lenge på hvilke muligheter jeg har og mulighet til å utføre og kom vel frem til at slike valg var det beste. Alternativet hadde kanskje vært å sende dem et samtykkeskjema etter bestilling for utfylling og retur før vi starter på en ordre, men det er litt mer tungvindt.
Tom
Jeg kan være enig med deg at noe bør gjøres på toppen, og at det bør gjøres så fort som mulig, men det må vente litt. jeg vil gjerne gjøre slike ting selv så langt det er mulig (da jeg synes det er gøy og interessant) før jeg eventuelt ser etter et annet theme eller får noen til å gjøre det for meg.
Jeg legger samtidig merke til at f.eks. Komplett har også 4 (5 når man legger ting i kassen) linjer i toppen, men at dette selvfølgelig er gjort på en mer smakfull måte så jeg ser absolutt poenget ditt.
Når det kommer til den nye europeiske angrerettsloven finner du veiledning til denne fra forbrukerrådet her:
http://www.forbrukerradet.no/_attachment/1177064/binary/31054
I punkt 6.4.1 står følgende:
"
Ved fjernsalgsavtaler som skal inngås elektronisk, og som medfører en betalingsfor-
pliktelse for forbrukeren, skal opplysninger om de vesentligste avtalevilkårene gis i
tydelig og fremhevet form umiddelbart før forbrukeren foretar bestillingen. Det er
ikke tilstrekkelig at det skal hukes av i en rute som bekreftelse på at informasjon
som står et annet sted, er lest. Informasjonen må derfor gis på samme sted som for-
bruker inngir sin bestilling, og skal fremgå nært bestill-knappen, slik at forbrukeren
ikke kan unngå å få med seg informasjonen.
"
Når det gjelder samtykkeerklæringen har du nettopp visst til sakens kjerne i sitatet ditt. Vi hadde 4 bekymringer i det du ramset opp nemlig
....ikke krav til skriftelig samtykke...
....det må ikke være noe rom for tvil om et samtykke virkelig er gitt.
...Samtykket må være en aktiv handling.
...må bevise at et frivillig, uttrykkelig og informert samtykke virkelig foreligger.
,og da kanskje med hovedvekt på den siste. Hvordan kan vi bevise at vi har et samtykke og at kunden har forstått hva de samtykker til (i motsetning til kun å krysse av for at de har lest og godkjent en link med info) hvis det ikke trenger å være skriftelig? Hvis kunden slår seg vrang og sier de ikke fikk med seg eller forstod at de også gav samtykke, er det syvende og sist vi som får svi hvis vi ikke kan vise til at de spesifikt har gitt sine samtykker. Vi kommer litt inn på åndsverksloven også i de tilfeller f.eks en spillutvikler vil ha favorittkarakteren sin gravert inn i krystall eller en skulptør vil ha en 3D modell av skulpturen sin gravert og da er det også greit å ha papirene i orden.
Etter samtale med datatilsynet kom vi vel frem til at den beste og ryddigste måten er at kunden gir sitt samtykke på de ulike spørsmålene og at dette oppbevares av oss som vi eventuelt kan vise til senere, så ja det er nok litt der også for å "save our own arse" en smule .
Tingen er også at vi trenger en del samtykker dessverre
Bildene trenger ikke å benyttes 1 gang. Det kan være at vi vil lage en demo-modell og vise frem ved messer, på kontoret eller publisere bilder på nettet. Kunden kommer tilbake og vil lage flere kopier til andre familiemedlemmer eller de har klart å knuse den de hadde. Da er det jo kjekt hvis vi har tillatelse til oppbevare bildene og kunden slipper å betale for en konvertering til osv
Men jeg skulle helst sett at vi ikke hadde behov for det da det gjør bestillingen lengre og skremmer som du sier så er absolutt åpen for forbedringer. Jeg har prøvd å tenke hardt og lenge på hvilke muligheter jeg har og mulighet til å utføre og kom vel frem til at slike valg var det beste. Alternativet hadde kanskje vært å sende dem et samtykkeskjema etter bestilling for utfylling og retur før vi starter på en ordre, men det er litt mer tungvindt.
Tom