Tilbakemelding på "smal" hjemmeside

n0stra

Medlem
Har prøvd å skumme gjennom og gjøre noen endringer på denne siden

Skilt & reklame - Nobeldsign AS

Dette er et skiltfirma som jobber først og fremst med produksjon og jobber da ut mot større firma og kjeder først og fremst. Med andre ord er det ikke snakk om at det raser inn med folk, ei heller er det noen interesse at folk "detter" innom på måfå.

Jeg er usikker på fontfarger blandt annet samt strukturen. Er litt låst i forhold til templates som er brukt så jeg har fokusert mer på innhold enn noe annet.

Ønsket er å bli tydeligere hos søkemotorer som google i forhold til relevante søkeord som skilt, produksjon, profilering blandt annet.

Og ja, jeg vet denne er i flash og at det er problematisk i forhold til SEO, men som sagt, mye av jobben er å visualisere samt vise hva som er gjort tidligere ovenfor eksisterende og potensielle kunder. Personlig mener jeg det gjøres mye bedre her enn hos mange andre skiltprodusenter. Tar gjerne imot tips på alternativer til SEO med denne utfordringen.

Fredrik

Medlem
Jo altså dette med SEO og flash. Hele din side er faktisk i flash. Dermed må du ha noe helt sinnsykt med gode innlenker med linktekst skilt. Du vil spare ufattelig mye penger på å lage en ny side i feks WP eller noe annet bra CMS.

Om siden ellers? Jeg klarer ikke se at dette handler om skilt. Jeg ser bare noen tilfeldige bilder som fader. Ikke noe mer. Mulig det er bilder på skilt men bildene var dessverre ikke beskrivende nok i forhold til skilt. Her kommer noen eksempler på gode bilder på skilt:

Skilt 1
Skilt 2
Skilt 3

Til slutt vil jeg forklare dette med linker. Dersom siden din ikke kan indexeres av google på en riktig måte (feks flash kan ikke google indeksere noe særlig) så skjønner ikke google at dette handler om skilt. Som et eksempel ranker adobe som nummer 1 på ordet "click here" uten å ha dette ordet eller frasen på sin side. Hvorfor? Jo de har milliarder av trillioner av innlinker med ordet "click here". Du trenger dermed trillioner linker med ordet "skilt". Ikke engang da er jeg sikker på at du klarer å slå bokstavfabrikken som ligger som nummer 1 i dag og er særlig godt likt av google.

Undersidene har jeg ikke sett på da forsiden ikke var god nok for meg så derfor ville jeg som en vanlig bruker klikket meg videre til neste konkurrent.

Beklager om dette var litt harde ord men tror du sikkert setter pris på ærlige meninger.

n0stra

Medlem
Heisan og takk for tilbakemeldingen. bokstavfabrikken driver på med noe helt annet så de stikkord som er koblet opp mot den siden samt deres klientel er denne siden overhodet ikke ute etter å konkurrere med. Her snakker vi noen få kunder i året men til gjengjeld er ordrene store og hele greia er stort sett håndlaget slik skiltbransjen for bedrifter er her til lands.

Alle bilder du ser på karusellen på åpningssiden er faktisk skilt. Problemet er at om man viser bilder på avstand så ligger fokuset mer på logoen/navnet skiltet er laget for. Ved å fokusere på lyseffekten som er hva de faktisk selger mener jeg fremdeles disse bildene er mer representable enn oversiktsbilder. Jeg vil da heller puttet inn noe tekst for å underbygge enn å endre disse, men jeg skjønner tanken og ville nok tenkt på det selv også før jeg fikk innsikt i hvordan de jobber og hva de fokuserer på under salg (utrolig fascinerende greier faktisk).

Som sagt, flash strukturen og noe av innholdet var der fra før av og sjefen liker stilen veldig godt. Personlig ville jeg aldri foreslått å bygge opp noe i flash men siden det å jobbe med web ikke er hovedjobben min der så prøvde jeg heller å gjøre det beste utav det. Sparte meg masse tid kontra å sette opp noe tilsvarende i et CMS også.

Selv om jeg ikke er velbevandret i temaene har jeg fått med meg endel av nøkkelpunktene om man ønsker å bli mer tydelig hos bla google. Flash er største utfordringen som du også nevner, men med tanke på kvaliteten og oppbygningen på hjemmesidene til konkurrentene er det ikke så mye som skal til likevel. skilt-teknikk.no og svenil.no er blandt de største konkurrentene og kan ikke se at de har noen særlig annen fordel annet enn at de har vært ute endel lengre. Ikke er det noe mål å komme øverst heller, er fornøyd med å komme inn på førstesiden på sikt med stikkord som skiltproduksjon, skiltteknikk osv. Altså ikke husskilt og denslags som jo naturligvis har et helt annet "trøkk".

Se for deg heller at du skal bygge opp en rema1000 og er ute etter å vurdere utstyr, kompetanse og referanser innenfor skilt av størrelse 10 meter som må bøyes, freses, limes, sveises, lakkeres og monteres :) Her finnes ingen priser, ingen produktoversikt osv.

Fredrik

Medlem
Ser hva du mener og kunne ikke vært mer uenig. Ordet skiltproduksjon hadde 73 søk i september (noe som er ca normalen). Samtidig hadde ordet skilt 40 500 søk i september.

Slik det er nå har dere en nettside til eget bruk og ikke for andre. Slik det er per i dag ettersom dere heller ikke kjører adwords ville det ikke utgjort noen forskjell i omsetning om dere bare fjernet siden fra nett.

Hadde dere derimot hatt en selgende side og kjørt maks på adwords så ville dere kanskje dradd inn noen millioner ekstra per år.

Tonny Kluften

Administrator
Ikke er det noe mål å komme øverst heller, er fornøyd med å komme inn på førstesiden på sikt med stikkord som skiltproduksjon, skiltteknikk osv.

Det der var en veldig lite ambisiøs holdning som samtidig forteller at dere ikke er interessert i kunder fra internett. Er dere ute etter å tjene penger eller ikke? Målet må være å komme først i søkeresultatene og det med et nettsted som oser kvalitet. Da vil dere tjene gode penger fra de som søker på nett.

-------------------------------
Hjemmeside

Sist redigert:

n0stra

Medlem
Muligens jeg missforstår men jeg får inntrykk av at det menes at vi bør selge noe på denne hjemmesiden? Isåfall kan jeg si at dette ikke er mulig da alt som sagt skreddersys og vurderes etter at kunde har tenkt på størrelse, matrialer, lyssystem, montering, lokalisering osv.

Siden har slik jeg har forstått det to oppgaver:

- brukes som visuell referanse hvor nåværende samt poensielle kunder som allerede er i kontakt med kan loses inn på siden for å se tidligere prosjekter, kunne se lyssytemene og brukes over telefonen for å forklare hva skiltmakeren tenker på.

- fange opp flere oppdrag direkte istedet for å motta de fleste gjennom underleverandører slik det er idag. Firmaet har idag oppdrag gjennom et nettverk på ca 25 partnere spredt rundt hele landet. Det ligger naturligvis mer penger i å kunne tilby varen rett ut til kunden.

Kapasiteten er tilnærmet sprengt hos de idag men kan som tidligere nevnt gjerne da skiftes ut med oppdrag for kunde enn oppdrag for underagent.

Uten å måtte gå til det skritt å bygge opp en ny side fra scratch. Er det andre teknikker man kan benytte, som for eksempl å lage linker til de forskjellige områdene internt? Men dette vil vel kanskje føre til lastetid mellom hver gang.

Når jeg ser på "konkurransen" innenfor det enkle søkeordet "skilt" ble jeg noe overasket over hvor lav kvaliteten på det meste er. Med unntak av bokstavfabrikken har de fleste andre rotete sider med mye gammelt og manglende informasjon. Pagerank på 1-3, 19 linker til bokstavfabrikken, 5 til protector, 21 skilt-teknikk (alle fra en io.no katalog ser det ut til) osv.

Skal ærlig si at jeg virkelig trodde det var flere og mye bedre sider der ute samt en god del innenfor privatmarkedet som naturligvis ville generere mer trafikk og derfor dytte unna slike som denne på de mest generelle søkeord. Du har vel rett i at ambisjonene er satt alt for lavt.

Ellers, ingen som har kommentarer om fontfarge, type, størrelse og mengden av informasjon i de forskjellige boksene? Noen som sliter med hastighet på bildegalleri og denslags?

Avslutningsvis, jeg har forstått det slik at google _kan_ indexere tekst i flashfiler men at de vel sjeldent gjør det og ikke vektlegger denne like mye. Stemmer dette? Hvor ofte oppdateres pageranksystemet samt hvor lang tid tar det mellom hver gang man kan merke utslag hos google etter at endringer er gjort. Har hørt alt fra 1 til 6 måneder.

Sist redigert:

zapotek

Medlem
Hvor ofte oppdateres pageranksystemet samt hvor lang tid tar det mellom hver gang man kan merke utslag hos google etter at endringer er gjort. Har hørt alt fra 1 til 6 måneder.

Det SYNLIGE pageranksystem (altså det vi kan se via Googles toolbar) oppdateres sporadisk, alt fra hver tredje til hver femte måned. Google selv oppdaterer dette lagt oftere intert, slik at den pageranken du ser i toolbaren henger langt tilbake i tid. Ikke heng deg så mye opp i pagerank, for en pagerank 1 side kan i mange tilfeller utranke en pagerank 5 side på samme søkefrase.

Hvor kjapt kan man se utslag? Du kan faktisk se utslag samme dag som du får gode innlenker med riktig ankertekst. Spørsmålet er hvor kjapt spiderne til Google oppdager de nye innlenkene dine. Får du en tekstlink på forsiden til VG er sjansen stor for at de finner den samme dagen enn om du har en link dypt nede i filstrukturen på et annet nettsted. Linkene har også forskjellig verdi. Det aller beste er en link fra et relevant nettsted som handler om det samme som ditt. Har siden i tillegg høy pagerank der linken din ligger har du en virkelig killer combo!

n0stra

Medlem
Det SYNLIGE pageranksystem (altså det vi kan se via Googles toolbar) oppdateres sporadisk, alt fra hver tredje til hver femte måned. Google selv oppdaterer dette lagt oftere intert, slik at den pageranken du ser i toolbaren henger langt tilbake i tid. Ikke heng deg så mye opp i pagerank, for en pagerank 1 side kan i mange tilfeller utranke en pagerank 5 side på samme søkefrase.

Hvor kjapt kan man se utslag? Du kan faktisk se utslag samme dag som du får gode innlenker med riktig ankertekst. Spørsmålet er hvor kjapt spiderne til Google oppdager de nye innlenkene dine. Får du en tekstlink på forsiden til VG er sjansen stor for at de finner den samme dagen enn om du har en link dypt nede i filstrukturen på et annet nettsted. Linkene har også forskjellig verdi. Det aller beste er en link fra et relevant nettsted som handler om det samme som ditt. Har siden i tillegg høy pagerank der linken din ligger har du en virkelig killer combo!

Takk. Har skjønt at det ikke er så mye å bry seg om disse rankingene men de kan jo gi en viss tilbakemelding om man snakker om sider med middels eller lite besøk vil jeg tro? Greit å vite at det faktisk oppdateres litt raskere enn jeg hadde sett for meg. Er litt greiere å prøve å jobbe målrettet.

Logisk forsåvidt det du sier med verdi av siden man linkes til fra. Har forsøkt å få siden inn hos noen underleverandører samt de man kjøper varer fra som stål, lakk, folie-leverandører samt samarbeidspartnere (blandt hovedsponsorene for blandt annet EM-mesteren i rallycross).

Driver nå og ser på følgende metode:

deconcept » A modern approach to Flash SEO

Siden alt innhold med unntak av bakgrunner, knapper og lignende hentes fra xml ser jeg for meg dette som en start iallefall for å kunne få en bedre side søkemessig. Noen med erfaring?

Tonny Kluften

Administrator
Du kan glemme PageRank, du får ikke flere kunder av det. PageRank er en indikasjon på hvor mange/kvalitet på lenker du har inn til nettstedet.

Det jeg mener er at dere har mulighet til å få flere kunder ja, ikke at dere skal selge produkter på nettstedet.

Sidene fungerer heller ikke slik de er nå. Hvis jeg går på skilttyper og velger en type, så velger "view project" så kommer jeg til forsiden igjen. Dessuten laster sidene litt for sakte.

Hvorfor ikke investere 40000 i et nytt nettsted uten flash? Man får like fine bilder uten flash og fordelen er at man slipper de smoothe bevegelsene, at ting går litt raskere.

n0stra

Medlem
Du kan glemme PageRank, du får ikke flere kunder av det. PageRank er en indikasjon på hvor mange/kvalitet på lenker du har inn til nettstedet.

Det jeg mener er at dere har mulighet til å få flere kunder ja, ikke at dere skal selge produkter på nettstedet.

Sidene fungerer heller ikke slik de er nå. Hvis jeg går på skilttyper og velger en type, så velger "view project" så kommer jeg til forsiden igjen. Dessuten laster sidene litt for sakte.

Hvorfor ikke investere 40000 i et nytt nettsted uten flash? Man får like fine bilder uten flash og fordelen er at man slipper de smoothe bevegelsene, at ting går litt raskere.

Fordi bedriften jobber for fullt og har ikke behov for flere prosjekter. Om bedriften etterhvert øker i kapasitet og man har fått sett litt mer hvordan siden har utviklet eller bør utvikle seg vil det være en annen sak. Det er også greit å få et innblikk og erfaring i hvordan ting fungerer så man kan holde noen i ørene om man senere går til det skritt å leie inn noen. Siden fokuserer også mer på det visuelle enn tekst, det er dessuten ikke jeg som tar noen avgjørelser der og fokuset fremover i bedriften på web ligger i et sideprosjekt hvor jeg jobber med å bygge oppe en løsning basert på Magento.

Dette er en visuell side, tekstinnhold er sekundært. Tenk hvordan en kunstner vil formidle muligheter og ideer siden ingenting er ferdig. Personlig har jeg aldri hatt noe spesielt forhold til flash, men jeg må si meg enig i følgende observasjoner stjålet fra SEO 2.0 | Flash Rocks! :

- Flash Video/FLV is the only platform and browser independent video format that makes sense nowadays and works without a fuss. Every Youtube-like Site uses it.
- Photographer’s sites in HTML/CSS look like galleries in old supermarkets. They lack the flair of Flash. I still love Flash sites for photographers.
- Decent fonts! Ever used Vista? The crappy font anti-aliasing is an offence to the eye of the reader! Ever tried to shut it off? Then even the XP-like anti-aliasing of headlines is gone so they look really Web 0.0. In any case most websites have ugly fonts on Vista. Flash or sIFR is the solution! sIFR is made in Flash of course.
- Non-grid layouts have become so rare as CSS is already proud of stuff like rounded corners. In Flash you can really design. Flash sites astonish me still after 10 years on the net. I love clean CSS designs for their simplicity, but my heart beats faster when my eyes rest upon the beautiful rounded forms of Flash interfaces.

View project linken er en tabbe som jeg skal fjerne, dette overså jeg og hang med fra det gamle templatesystemet, flott med tilbakemelding forresten da slike ting er raskt å overse.

Går det treigt hos deg? Har forsøkt flere pc'er og må si galleriet går raskere enn mye annet jeg har benyttet som er php/js/mysql basert. Får vel se litt mer på spesifikasjoner på serveren.

Jeg heller mer og mer mot å forsøke en løsning hvor jeg lager en slags speilside i html som viser det samme innholdet som flashsiden men i simpleste stil. I og med at man kan importere dette fra xml filene vil man jo også oppnå et hundre prosent likt innhold i forhold til tekst som jo virker som et krav fra google.com for å unngå problemer. Må bare finne ut hvordan man gjør det med linker videre inn i "undersider".

n0stra

Medlem
Du kan jo lage en alternativ nettside som søkemotoroptimaliseres og henviser besøkende til flash-siden.

Det jeg prøver å hinte til samt få tilbakemeldinger på om noen har erfaring med dette. Finner endel tråder hos blogger i statene som tar opp dette blandt annet den jeg linket til lengre opp. Personlig har jeg lært meg å unngå bastante uttalelser i den ene eller andre retningen når man finner mye forskjellige svar og meninger.

Har du noen erfaring med dette selv? Har fått til å legge inn et javascript som viser en vanlig html side på førstesiden med informasjon, utfordringen blir å bygge opp en struktur med lenker som følger de andre "undersidene".

testdriver

Ha det bra..
Ops, ser du har skrevet om dette tidligere. Jeg leste ikke tråden så nøye.

Jeg tenkte umiddelbart bare på å opprette en blogg (på samme domenet) som bruker deler av designet til flash-siden til å skrive seo-artikler (og kanskje eierne selv kan skrive litt nyheter etc). Akkurat dette har jeg god erfaring med for å få mer trafikk, men ikke til flash-sider.

Topp