God og "riktig" typografi kan gjøre underverker for en logo
Det er også *veldig* få gratisfonter som er i nærheten så gode som f.ex. helvetica, avant garde, didot, gotham, baskerville osv, så å skaffe seg et godt utvalg av virkelige kvalitetsfonter er gull verdt, spesielt endel av klassikerne er viktig å ha, det er en grunn til at de har blitt klassikere. Å lage (gode) fonter er ekstremt tidkrevende, og derfor er det lite virkelig BRA av gratisfonter, men enkeltvekter koster ofte ikke så voldsomt mye heller (hele store sett kan derimot koste flesk). Fonter med mye "krimskrams" er også sjelden et godt valg i fonter, siden det vil skape mye "grums" i små størrelser eller på litt avstand, evt bare se ut som en grå masse.
Det er også lurt å prøve å holde elementene nogenlunde... samlet, for å si det sånn. Er det f.ex. et langt ord og et litt kortere, så kan det være lurt å prøve å stable dem, og heller variere størrelsen om nødvendig, så man slipper å få det alt for "langt og smalt". Det er bedre å prøve å holde seg innenfor et litt mer balansert rektangel, da blir det mye lettere å utnytte plassen på alt fra visittkort til veggskilt. Jeg googla kverneland frisør, og fant dette -
Kvernaland frisør - alle typer klipp for dame og mann - er det dem? Ok, tenk deg en av de logoene jeg lagde, vs de du har laget, øverst på veggen der. For å få tilsvarende størrelse på teksten på dine som det de har der nå, så må de virkelig gå helt ut i takskjegget, mens "mine" bare vil legge til litt i høyden.
Dessuten - om farger - prøv alltid å starte med å lage logoen i EN farge. Altså bare svart, på hvit bakgrunn. For det første vil du da stå veldig fritt i fargevalg etterpå, og dermed vil den delen av jobben bli tilsvarende mye enklere, og for det andre vil du nesten automatisk få en enklere og renere logo, i tillegg til at du unngår "lag på lag" som gjør deg avhengig av en større fargepalett og gjør ting mindre lesbart
Helt generelt - for logoer gjelder "less is more" mer enn de aller fleste andre steder, realisme og detaljer er dine fiender, stilisering/konseptualisering og enkelhet er dine venner
Oi, men - hvis det er dem jeg trodde - pass på å sjekke hva som faktisk er korrekt stavemåte, det kan se ut som det er kvernAland, ikke kvernEland.