Hei, jeg liker det minimalistiske designet ditt, men jeg har en del tilbakemeldinger.
PS! Før du leser, så må jeg bare si at jeg kommer med en del info her og en del er subjektivt og mye av det er altså slik jeg er utdannet til å analysere tjenester. Det kan være enten på en teknisk måte som systemutvikler, eller det kan være grad av universell utforming eller interaksjonsdesign, samt selvsagt en kombinasjn av alle. Det er også alltid en subjektiv del opp i alles meninger, men jeg subjektivt sett synes du er godt på vei!
Du trenger å "fintune" fontstørrelser, som nevnt tidligere, men også antall kolonner (ELLER: maks-sidebredde).
Dvs. Det ser ut til at du har 4 "breddebrytere" (sett fra forsiden):
1. Bredde under 780px = 2 kol layout (mobil)
2. Bredde over 780px = 4 kol layout (nettbrett på høykant eller PC)
3. Bredde over 990px = 4 kol layout, men du gjør alt mye større
4. Bredde over 1200px = 4 kol layout, men igjen gjør du ting større
Jeg har ikke sett i koden din altså, jeg har bare inspisert hva som skjer fra et brukerståsted.
Forslag
Hva med å ha færre veldig brede layouts med enorm font og heller ha:
Bredde under 300px = 0 marg, men .5em padding og 1 kol layout
Bredde over 300px, men under 650px = 2 kolonner, .5em marg og .5em padding/gutter
Bredde over 650px: 100% bredde, men max-width på 900px, her kan du pøse på med aktivt og passivt tomrom hvis du ønsker.
PS. De tallene der er litt "ut av hodet" mitt, det er ikke sikkert de fungerer sånn "på pikselen".
Men når du har liten plass, må du ned i 1 kolonne og du må spare piksler der du kan
Det er ingen vits med 2 kolonner og 780px, som jeg ser du har på noen sider (innholdet blir alt for svært).
Du har også "for lite" innhold for en veldig bred layout.
På min skjerm her, som er en relativt liten etter dagens standard (21" Eizo), ser "knappene" ut som ca visittkortstørrelse, lenge før nettleseren har full skjermbredde. Jeg sitter jo ca 40-45cm unna skjermen og føler jeg må rulle stolen vekk for å få oversikt.
Nettsiden faller også litt for fort over i "mobil navigasjon". Jeg føler du bør omstrukturere menyen din, fremfor å la menyen diktere websidens bredde (eller valgt overgang til mobilmeny).
Hva med:
Hjem | Om Rosenberggata 12 (undermenyer(Nyttig info | Vedtekter | Dokumentarkiv | bilder | Historikk)) | Kontakt
Hvorfor foreslår jeg en såpass radikal endring i din menystruktur?
Hva er "nyttig info" ?
Er det hvor lenge du skal koke egg, hvordan du kan vaske klær med bakepulver?
Dette er kontekstuell informasjon, hva som er nyttig.
Det er nytting info som hører inn under Rosenberggata 12, mener jeg.
Vedtekter og dokumentarkivet (protokoll, generalforsmlinger) og selvsagt historikk hører også inn under "Om Rosenberggata 12". Det er jo ikke et "arkiv" slik som Wordpress kaller arkiv (nettsidens arkiv).
Dere sitter da igjen med 3 hovedmenyelementer.
Jeg ville også kalt forsiden for "hjem" eller "forside", fremfor "nyheter".
Kaller dere det "nyheter" er det eksplisitt gitt at dere driver med nyhetsproduksjon, noe jeg vil si kanskje er feil begrepbruk.
Selvsagt er noe av det dere skriver "aktuelt" eller det kan jo være en "ny ting", men det er jo ikke en nyhet.