Det første jeg ser når jeg klikker meg inn på siden er en stor, stygg, svart boks med en tittel, utdrag av en ingress og et bilde fra siste oppdaterte sak i. Jeg klikker på tittelen. Ingenting skjer. Jeg klikker på ingressen. Ingenting skjer. Jeg klikker på bildet. Ingenting skjer. Like under denne svarte boksen står nøyaktig samme tittel, nøyaktig samme ingress og en penere utgave av nøyaktig samme bilde. Nyhetene er presentert i bittesmå bokser, og bak disse boksene skimter jeg et bakgrunnsbilde med gutta i Kongo.
Jeg klikker meg inn på en nyhetssak. Denne nyhetssaken inneholder TJUETO linker til norske nettaviser. Bare en av disse er interessant for meg som leser (kanskje fire dersom man regner med linkene til de du mener er aktuelle partiledere), de andre er der bare for å trekke Twingly-lesere og er fullstendig meningsløse. Når du skriver at det er tre aktuelle statsministerkandidater, gir det absolutt ingen mening at ordet «tre» linker til
denne saken. Irritert over alle disse linkene glir blikket mitt opp på teksten «Skrevet den 12 september 2009 by news». Akkurat ... punktum for ordenstall mangler (tolv september?), «av» har ikke blitt oversatt til norsk, og forfatteren av artikkelen heter «news». Fullstendig meningsløst.
Jeg synes at dette hadde blitt mye bedre dersom du
- valgte et standard bloggdesign med fulltekst av siste fem eller ti blogginnlegg på forsiden i stedet for et fancy magasindesign som du ikke klarer å innfri forventningene til
- sluttet å stappe innleggene dine fulle av ubrukelige linker, eventuelt skrev tekster som var bedre tilpasset det du faktisk linker til. Bare fordi du skriver en artikkel om valget gjør ikke det det fornuftig å linke til alle artikler som har omhandlet valget de siste ukene.
Eksempel: Dersom du skriver dette avsnittet:
At partivalget henger sammen med hva slags valg vi tar i hverdagen også, er det ingen tvil om. Mediene har iallefall klart å finne ut hva slags bil som er typisk for velgerne av hvert av partiene, og hva slags sofa som er typisk for velgerne av hvert av partiene.
... DA er det helt greit å linke til artikkelen «Partivalget avgjør bilvalget». Og kanskje jeg til og med klikker på linken. Men istedetfor har du valgt å linke til denne artikkelen fra setningen «Det er tre kandidater til hvem som kan bli din neste statsminister.» Det gir ikke mening.
Det gir heller ikke mening at i setningen «Jeg for min del er svært godt fornøyd med hvordan Jens har takla disse fire årene, og jeg tror han klarer det bra i fire år til» har du valgt å la ordet «fornøyd» linke til en VG-sak om at partiledernes utseende ikke spiller noe rolle for vårt valg, ordene «fire årene» linker til at Jan Fredrik Karlsen synes at SV gjør en fantastisk jobb, og det siste «fire»-ordet linker til at velgerne på Grünerløkka svikter SV. HÆ?
Greit nok at du heller skal putte linkene inn i teksten enn å bare liste dem opp etterpå. Men poenget er at linkene er nødt til å ha en sammenheng med det du faktisk skriver om.