Tilbakemelding på annonseinnstikk for Wordpress.

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
For egentlig ganske lenge siden laget jeg til et forholdsvis enkelt innstikk for å administrere annonser i en Wordpress-blogg. Nå har jeg akkurat tatt meg en stripe gjennom og sørget for at alt sammen er tilrettelagt for siste versjon av Wordpress. Innstikket funker med alt av annonsenettverk - også med Google Adsense.

Litt grunnleggende om innstikket.

Innstikket består av 1 fil. Denne filen legges i plugins-mappa og aktiveres som alle andre innstikk fra plugins-menyen i Wordpress. Straks etter aktivering får vi frem en ny meny under "Settings-menyen" til Wordpress. Her finner vi da altså "Annonsekontroll."

Straks vi klikker oss inn i annonsekontroll får vi frem 8 forkjellige bokser som vi kan legge inn annonsekoder i. Hver boks har sin egen annonseplassering ute på bloggen. Her er annonseplassene.:

1: Under tittel fremsiden (Denne kommer frem under alle bloggpostenes titler på fremsiden.)
2: Under tittel i bloggpost (Når bloggposten er åpen kommer denne under tittel.)
3: Under åpnede poster (Når bloggposten er åpen kommer denne under posten.)
4: Under tittel på en side (Når du har en "Page" åpen kommer denne under tittel.)
5: Under åpnede sider (Når du har en "Page" åpen kommer denne under innhold.)
6: Under kommentarboksene (Kommer frem under boksen vi skriver kommentarer i.)
7: Over bloggheader (Kommer over headeren på bloggen.)
8: Under footer (Kommer under footer på bloggen.)

Alle annonsekoder legges altså inn direkte i bloggadministrasjonen. Slik jeg har testet innstikket her nå så funker det bra. Jeg har lagt ved innstikket for gratis nedlasting her akkurat nå slik at dere kan laste det ned og bruke det om ønskelig. Setter pris på tilbakemeldinger på innstikket for dere som vil bruke det.

Jeg har ikke lagt opp innstikket på Wordpress.org enda fordi jeg syns prosessen er litt overkill.. Dvs, det er mye arbeid (for en som ikke kan med systemet deres) å legge opp innstikk i innstikk-katalogen. Det er mulig jeg tar meg tid til å legge det opp på Wordpress.org dersom det skulle komme frem noen positive kommentarer om innstikket her på forumet. :)

Vedlegg

• annonsekontroll.zip
    3,6 KB · Sett: 6

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Takk for Kudos. Får jo håpe dere ikke pratet for tidlig her nå. Et par ting til som kanskje kan være greit å nevne om dette innstikket. :)

1: Innstikket vil kun være mulig å administrere for administrator. Ingen lavere brukerroller vil ha tilgang.

2: De forkjellige "annonseboksene" i admin tar alt av html / css. Derfor kan innstikket også være nyttig dersom du vil legge ut annet enn bare annonser i bloggen. F.eks "Del på Facebook" kan jo være et alternativ i annonseplassering 3 som da dukker opp under innholdet i bloggpostene når de er åpnet.

to-ov

Medlem
Meget bra plugin, vanskelig å gjøre dette mer enkelt og oversiktlig, men testet annonseplass 7 over header og da kommer annonsekoden inni mellom <head> </head>når jeg sjekker i kildekoden.

bruker themet LightWord hvis dette skulle ha noe å si

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Takk for det to-ov. Ny oppdatert versjon hvor dette er fikset ligger med dette innlegget. Om en moderator vil flytte denne versjonen opp i første post ville det vært veldig greit.

Vedlegg

• annonsekontroll.zip
    3,6 KB · Sett: 10

Travellingman

Nettgrunder
Testa litt jeg også nå på bloggen min, men ser att om jeg prøver å legge annonse over header eller under footer så legger annonsen seg mot venstre. Jeg har fast bredde på themet forøvrig...Er det mulig å midtstille annonsene på noen måte?

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Det har du nok rett i Travellingman. For at du skal få annonsene i midten må du legge inn mer i annonsekoden din. En måte å gjøre det på er f.eks ved å legge inn <center> før koden og </center> etter koden. Å kode dette inn i innstikket er bare dumt om jeg gjør siden vi finner mange themes der ute som ikke er midtstilt.

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg tok et lite screen av innstikket slik det ser ut fra administrasjonspanelet. Egentlig kunne jeg tenke meg tilbakemeldinger på dette innstikket sammenlignet med andre annonseinnstikk.

Tenkte jeg skulle kjøre dette opp på Wordpress.org i løpet av natta. Fikk rettigheter for opplasting av innstikk der når jeg la til et annet innstikk for noen evigheter siden (men la det aldri opp) så det skal jo bli spennende å se hvordan det funker å legge opp innstikk nå da.

Jeg lurer på om det egentlig er noen poeng i å lage til en widget i dette innstikket som også lar brukeren legge annonse i sidebar? Hva tenker dere om det?

Om noen andre har fått testet innstikket setter jeg pris på tilbakemeldinger.

picxx

WF 09
Jeg tok et lite screen av innstikket slik det ser ut fra administrasjonspanelet. Egentlig kunne jeg tenke meg tilbakemeldinger på dette innstikket sammenlignet med andre annonseinnstikk.

Nå har ikke jeg testet innstikket, men med noen forskjeller er det vel dette som ligger nærmest av de som allerede er å finne på "markedet":
WordPress › Shantz Wordpress Prefix Suffix « WordPress Plugins

Den største forskjellen er vel at mens dine felter er statiske kan man selv velge (ved hjelp av tickerbokser) hvor i bloggen annonsene skal vises med det andre innstikket.

Tror forøvrig innstikket har et veldig godt potensial :)

Jeg lurer på om det egentlig er noen poeng i å lage til en widget i dette innstikket som også lar brukeren legge annonse i sidebar? Hva tenker dere om det?

Personlig har jeg faktisk aldri brukt widget's på wordpressoppsett, og blir derfor småirritert når jeg finner innstikk jeg kunne tenke meg å bruke hvor det kun følger med mulighet til å bruke en widget (selv om det sikkert er rimelig enkelt å lage en kode å putte inn istedet).
Når det kommer til widgets vil det vel i all hovedsak være enklere å bare bruke en php plugin (f.eks. samsarin php) og deretter laste inn koden i en tekstwidget.
Om det er en "ekstra finesse" du ønsker å tilby på innstikket er det jo bare å kjøre på :)

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Takk for innlegg Picxx. Uten at jeg vil være frekk eller noe så ble vel innstikket delvis laget fordi det er så utrolig mange som spør etter annonseinnstikk for Wordpress - og når man ber vedkommende kode annonsene direkte inn i filene til themet så forstår jo vedkommende lite og ingenting. Derfor tenkte jeg en gang for lenge siden at et enkelt innstikk kunne være greit, men så har jeg ikke brydd meg mye mer om å få det ut før nå. Enklere måte å legge ut annonser på for de "mindre erfarne" enn dette kan man jo omtrent ikke komme.

Fant ut i natt at man måtte søke en gang for hvert eneste innstikk man skal ha opp i Wordpress-katalogen. Søknad har jeg lagt inn og får nok innstikket opp i løpet av førstkommende dager. Må si jeg egentlig syns det er spennende å se om det blir noe respons altså. :D

Travellingman

Nettgrunder
For meg som er av de "mindre erfarne" er dette en glimrende plugin! Spesielt fordi den har mange plasseringsmuligheter.
Men iom att du skal legge den opp i WP katalogen er det vel en ide att den er engelsk språklig?
Det vil jo øke kundegruppen betraktelig :)

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Morsomt du skulle nevne det Travellingman. Innstikket er allerede oversatt til engelsk og ble lagt opp på Wordpress.org nå i natt. Den norske versjonen her i denne tråden har akkurat tilsvarende funksjoner, og eneste forkjell på disse to er at innstikket på Wordpress.org inneholder informasjon om GNU-lisensen og språket.

WordPress › Advertisement Management « WordPress Plugins

Jeg syns det er litt morsomt. Bare få minutter etter det er lagt opp har den allerede nådd 14 nedlastinger. Hehe. :D

Topp