Tilbakebetalingskrav via kreditkort

KIA

Medlem
Har fått Dispute på noen transaksjoner fra Stripe. Det gjelder flere enkle bestillinger fra den samme personen. Selvfølgelig har jeg sendt alle bestilte produkter til adressen. Noen av dem med sporing og noen av dem uten sporing. Har prøvd å ringe kunden uten noen suksess. Prøvd å få kontakt via epost. Men det ser ut at epost-adressen fungerer ikke lenger.

Har lest Stripe sin retningslinjer ang dispute. De sier at vi må akseptere Dispute, dersom kortet var stjålet! Det vil si at jeg kommer til å tape penger, hvis noen betaler med stjålet kort.

Har dere her noen erfaring med slik tilfellet? Hvordan kan jeg forhindre å tape penger, hvis bestillingene ble betalt via et stjålet kort?

KIA

Medlem
Vet ikke om kortet var/er meldt stjålet. Bare fikk dispute fra stripe som sier:
. The cardholder is claiming that the payment was one that they did not authorize.

Bestillingene var ifra november 2015. Hvordan kan jeg vite om kortet er/var meldt stjålet?

KIA

Medlem
Jeg har jo alle informasjonen på personen som har betalt via kortet. Går det ikke an å anmelde personen?

Å gjøre en slike "dispute" er i teorien veldig enkelt, og jeg har på følelsen av at enkelte gjør sport i det. Heldigvis er alle kjøp loggført med IP-adresse som _kan_ bli et viktig bevis i en eventuell anmeldelse.
Sjekk hvor i Norge (om den i det hele tatt kommer fra Norge) den IP adressen er lokalisert - det vil gi deg en liten pekepinne.
Jeg regner med at kunden returnerer varen(e) h*n har mottatt fra deg?

KIA

Medlem
Ja, jeg har også en følelse at noen prøver å jukse med Dispute. Har sjekket personen som betalte bestillingen, på nummeropplysninger. Flere numre er registret på ham. På ingen av dem svarer han. Det er bare telefonsvar, eller telefonen er slått av.

Topp