En sigarett inneholder faktisk flere ulovlige rusmidler enn en joint, så en kan jo spørre seg hvorfor tobakk fremdeles er lovlig i norge?
Tobakk må gjerne være lovlig. Den representerer null ordensproblemer, i sterk motsetning til eks alkohol. Den involverer nok en del problemer med smugling, men det er jo greit.
Greia er at tobakk medfører død, elendighet og lidelse. Det er HELT GREIT, og ingenting samfunnet burde bry seg med, så lenge røykerne betaler regningen for eget forbruk av helsetjenester. Derfor burde avgiftene på tobakk økes voldsomt. Man er ikke i nærheten av å betale utgiftene tobakken medfører slik det er i dag. Visste du at den mest vanlige dødsårsaken i verden i dag er tobakk og bivirkninger av bruk av denne?
Personlig har jeg nytt det lovlige rusmiddelet siden jeg var 12, og har ingen umiddelbare planer om å slutte
Nytelsen er bare en illusjon. Du er jo selvsagt en praktisk anlagt person med oppegående meninger, så derfor har du "overbevist" deg selv om at røyken gir deg noe. Gjerne nytelse. Men sannheten er at du lurer deg selv. Tobakken gir deg ingen rus, ingen nytelse. Smak har i det hele tatt ikke noe med saken å gjøre. Du ville heller røykt gammelt tau framfor å slutte å røyke.
Men du "MÅ" lure deg selv på denne måten. Du synes selvsagt (innerst inne) at du er en tosk bruker masse penger på å kvele deg selv med de ekle greiene, som ikke gir deg annet enn sviktende helse og en tidlig død, så hvis røyken IKKE gir deg nytelse... hvorfor i alle verden skulle du røykt da?? Så derfor lurer du deg selv hver dag.
Det er enklest sånn.
Jeg røykte i fem år med unnskyldningen "vi skal jo alle dø av noe.."
(for hver gang man disser røykere øker jeg forbruket med en sigg/dag).
Ja, det er derfor myndighetens kampanjer og sigarettadvarsler faktisk fungerer MOT sin hensikt. De får ingen til å slutte å røyke, og kampanjene hjelper heller ikke noe på å redusere antallet som begynner.
Røykere får mest lyst på røyk i følgende situasjoner:
1. Når de er stresset
2. Når de må konsentrere seg
3. Når de ikke får lov til å røyke
4. Når noen forteller de at det er dumt/teit/etc å røyke
Ang kampanjer som disser røykere, så blir 1. røykere stresset (pga helsefarene de blir påminnet), og 4. sure fordi noen forteller dem at de er teite - så da blir det røyking på trass.
Det som funker mot spredning av tobakk er å redusere antallet røykere i befolkningen som helhet. Mange, kanskje de fleste, begynner å røyke fordi de ser at andre røyker, gjerne i nær familie, og siden andre røyker så må jo disse andre føle en viss tilfredsstillelse av røykingen. Snusing har blitt utbredt hovedsaklig på grunn av dette de siste åra. "Alle" snuser, så hvorfor ikke snuse selv?
Samtidig vet jo alle ungdommer at én sigarett ikke dreper, og siden sigarettene smaker så jævlig så tror ungdommene at de kan slutte når de vil.