Thumbnails-visning av bilder funker ikke (PC)

hansson

Langveisfarende
Etter å ha importert en mappe med foto fra en mac tidligere i år sluttet plutselig alle bilder nyere enn denne datoen å vises som småbilder/thumbnails i mappene hvis jeg velger denne visningsmetoden.

Ser at bildene er der, for de er synlig i et kjapt blink før det standard JPG-ikonet til Windows vista legger seg oppå.

Noen som har vært borti dette fenomenet og vet hva jeg kan gjøre?

Hvis jeg har en mappe som har både gamle og nye bilder er det bare de nyere som ikke vises riktig. Frustrerende.

Sist redigert:

Mortenxx

Medlem
Det kan vel ha sammenheng med at visningen av innholdet i mappen bruker for mye minne - at gjenværende bilder vises som ikoner istedenfor småbilder? Dette gjelder spesielt hvis du har veldig mange bilder i samme mappe.

Forsøk å sortere mappen annerledes for å se om noe endres? Om andre bilder vises som småbilder, men at antallet som vises som ikoner er omtrent likt. Gå ut av mappen og tilbake igjen for å se om noe er endret.

hansson

Langveisfarende
Det kunne vært problemet i den ene mappa, men samme problem oppstår uansett hvor i systemet jeg legger bildene. Ting jeg laster ned til et tomt skrivebord blir uten preview også. Sorteringer hjelper ikke, og å gå ut og inn igjen av mapper hjelper ikke...

Noen andre ideer?

Nutz

Med lem
Prøv med en standard diskopprydding. (Tilbehør -> Systemverktøy-> Diskopprydding)
Pass på at det er huket av for fjerning av miniatyrbilder.
Kan hende det har gått noe i krøll der.
Bildene regenerert.

hansson

Langveisfarende
Hehe, jeg haaater mac, syns ingenting om operativsystemet. Problemet her var at det var samkvem med en mac via usb, og det skulle jeg aldri ha gjort. At Mac-en føkker opp systemet mitt er utilgivelig. Mitt tips: Hold pc-en langt unna aluminiumsfargede fristerinner!

Jan W.

Medlem
Hehe, jeg haaater mac, syns ingenting om operativsystemet. Problemet her var at det var samkvem med en mac via usb, og det skulle jeg aldri ha gjort. At Mac-en føkker opp systemet mitt er utilgivelig. Mitt tips: Hold pc-en langt unna aluminiumsfargede fristerinner!

Kanskje det er på tide å prøve linux?

hansson

Langveisfarende
du kobla dem sammen med usb-kabel? eller flytta over med en minnepinne?

Ja det kom ut litt feil - det var en ekstern harddisk inne i bildet... Samme skjedde med filene på den, så problemet stammer fra Mac-en. Ingen rare filer som vises i utvidet visning i Windows.

Kanskje det er på tide å prøve linux?

Ja, det gjør jeg gjerne hvis Adobe kommer med Linux-versjoner.

Nutz

Med lem
Nå ble jeg rammet av dette også på Vista-maskinen.. :)
Det funket ikke å benytte meg av mitt eget tips.

Men går du på:
->"Start" (Windowsknappen nederst til venstre)
->"Datamaskin"
-> "Verktøy"
-> "Mappealternativer"
-> "Vis"
Rullefelt for "Avanserte innstillinger"
Så er det muligens huket av for. "Vis alltid ikoner, aldri minatyrbilder"
Fjern avhukingen der, så bør bildene dukke opp igjen.

hansson

Langveisfarende
Hos meg var det ikke huket av i ruta for vis alltid ikoner, så det hjalp ikke. Da jeg huket av og seinere fjernet haken igjen så jeg i mappa at miniatyrbildene ble vist i et kort blink før de forsvant igjen. Det ser ut som om de ligger "bak" standardbildet/jpg-ikonet på en måte.

Gaasehud

Medlem
Hm, det høres ut som et kjedelig problem. Regner med du har googlet litt, men har du prøvd noen av disse løsningene?

Forresten godt å høre at det er flere enn meg som faktisk jobber bedre med Windows-systemet enn OS(X). Man kan jo lure litt i disse tider... Anbefaler deg å ta en kikk på Win7 om du i verste fall reinstallerer for å få fikset dette. Et lite problem, men det er ofte de små kuttene i fingeren som gjør vondt, ikke de store sårene. :)

hansson

Langveisfarende
Takk for det Mattis, jeg tok sjansen på å klusse i registeret selv om oppskriften ikke gjaldt Vista. Det funket ikke :(. Finner heller ikke noe annet fornuftig på Google eller Microsoft Vista-sidene. Har fått Win7 i posten så jeg kommer nok til å oppgradere.

Når jeg bytter standard visningsprogram fra Photo Gallery til f.eks. Windows Live Photo Gallery kommer forhåndsvisningene tilbake et lite øyeblikk før de forsvinner igjen. Utrolig irriterende. Skal gå gjennom alt og se om det ikke ligger en skjult systemfil fra Mac ett eller annet sted.

Nutz

Med lem
Er det et grått kryss over ikonene?

Jeg fikk dette etter jeg pakket opp en zip-fil med bilder zippet på server.
(i den var det endel filer som hadde noen spesialtegn i filnavnet (c) og noen andre strekgrafikk-tegn) Dette var originalt æ ø eller å på serveren.
Dessuten hadde jeg et par jpg-filer med lengde 0 og noen med "dobbelt dott", fjernat alle på mistanke. Tok den "Diskoppryddingen". Og miniatyrbildene dukket opp igjen.

-Dersom det ikke er grått kryss over ikonene/der miniatyrbildene skal være-
Gå da til verktøy->mappealternativer-> Arkfane "Generelt", huk av "Vis forhåndsvisning og filtre" under Oppgaver.

Sjekk også at "Vis alltid ikoner, aldri miniatyrbilder" er uten kryss igjen. (Av en eller annen grunn blir den satt hvis man "klusser" med valgene under "Oppgaver"

Så jakt på "Grå kryss".

Topp