Temperatur og vind

peterandrej

pensjonert moderator
Ifølge Halvdan Sivertsen biter ikke vinden på dersom du har neglsprett, selbuvotter, stor stå og stilongs med sprekk. Det kan jo hende han har rett. Jeg for min del blir alltid så varm om hjertet når jeg tenker på enten Jessica Alba eller Fredrik.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Hadde en sjef som ikke ville åpne vinduet når det var 32 ute og 31 inne - selv om det blåste veldig. Så det har jeg tenkt en del på :p

Kroppen er 37 °C-ish; din hud er litt kaldere enn det, og luften rett ovenfor huden er enda litt kaldere. Hvis luftmolekulene ikke hadde bevegt seg i det hele tatt så hadde disse (opprinnelig 28) blitt bittelitt varmere og varmen hadde spredt seg veldig langsomt videre (all varme jevner seg ut). Men siden luftmolekulene byttes ut med nye (kaldere) hele tiden har kroppen din mye bedre mulighet til å kjøle ned.

Ting blir litt annerledes når lufttemperaturen er lik kroppstemperatur (og enda annerledes hvis den er over).

picxx

WF 09
Hvorfor føles 28 grader celsius med vind kaldere enn 28 grader celsius uten vind?

Kommer vel helt an på vindens temperatur.
Er det 30 grader og man har en frisk sydlig bris på sommeren oppleves neppe dette som kaldere.
Er det derimot en nordvest frisk bris kan du nok fremdeles få en par kuldegysninger, selv om gradestokken viser de 30 grader.

Sjefskoder

Sjefskoder
FOR AT DET BLÅSER NORRAVINN FRAAAA ALLI KANTE!

sKÅL!

Keanu

Geek
Antar her at du sitter i sola når du synes det er kaldere med vind enn uten. Når sola skinner rett på deg, vil den varme opp deg mer enn den gjør lufta, altså blir du varmere. Vinden tar derimot å avkjøler deg, ved at den hele tiden bytter ut luften som er nærme huden din.

Offtopic (folk bør slutte å si OT, siden det kan bety både offtopic og ontopic, og slikt forvirrer meg): Skål fra Nordmøre, Sjefskoder. :)

picxx

WF 09
me likes møringer... de er jo alle reserveretrøndere ;)

Sjefskoder

Sjefskoder
vært på synnmøre du å? :D:D

Romsdaling ;)

Og, neste gang jeg kommer hjem fra by'n midt i natta, kan ikke noe få lagt meg og koblet meg fra internet.. off..

Trenger og forresten, paracet om noen har...

picxx

WF 09
Trenger og forresten, paracet om noen har...

Gammel dansk, fernet eller jæger fikser biffen.
Teknisk fremstilt legemidler er for pyser.. :D

Var forresten oppe på romsdalshorn i min ungdom... flott plass.
Hadde en naturgal slektning som bodde på eidskrem, så me fekk bare følga med i den tida, hehe.

Sist redigert:

kongen

kongemedlem
Dette gjelder en innendørs bordvifte som lager vind inne, så temperaturen på vinden og temperaturen ellers i luften skal være lik. Det er kanskje slik som Pong sier, at man blåser vekk det varme luftlaget som ligger rett over huden og skifter ut den med romtemperaturluften.

Hvis kroppstemperaturen til et menneske er 37 grader, hvorfor syns man da at det er plagsomt varmt med 30 grader? Og hvis man barberer ei ape, vil apen fryse da? Og hvilken farge er det på en barbert ape?

Sjefskoder

Sjefskoder
Er sebraen hvit med svarte striper eller svart med hvite striper?
kommer helt ann på om du er fargeblind eller ikke, full eller ikke, er snekker eller en som snekrer :p

Topp