Men hva er det du prøver å si her, Picxx? At vi er tette i nøtta? Du undervurderer dine motdebattanter. Det du sier her er jo så totalt innlysende, at jeg mistenker deg for å være sarkastisk. Private firmaer har jo all rett til å gjøre ting som de selv vil. Takk for at du slo inn en åpen dør.
Les jussprofessor Torvunds bloggpost, han har virkelig et poeng.
Det ville være synd hvis private selskaper begynte å tilby tjenester til bare de de likte trynet på. F.eks. kunne Thon Hotels nektet alle afrikanere tilgang til fasilitetene. De er jo et privat firma, ikke sant? Heldigvis finnes det lover for enkelte ting. Ytringsfriheten er også lovbestemt i Norge, og da synes jeg det er lavmåls at Teller bestemmer seg for å hindre at norske tilskudd går til en virksomhet som fremmer ytringsfrihetens vilkår. De rett til å gjøre det, men er det en riktig avgjørelse? Hva blir det neste? Blokkere betalinger til muslimer? Blokkere kortbetalinger fra butikker eid av afrikanere? Rekkevidden av denne typen avgjørelser er enorm.
Jeg mener det bevitner fullstendig mangel på baller. Og folk med baller som tør å stå for en del upopulære prinsipper når det er storm og uvær er det som trengs for å gjøre kapitalisme til et bedre system.
Dette inkluderer å avstå fra å selge uetiske produkter, og det inkluderer å være den eneste leverandøren som fremdeles hjelper folk med å få betalt inn støtte til Wikileaks. Og lignende saker.