Teller engasjerer seg mot ytringsfrihet

hansson

Langveisfarende

looper

Medlem
Syntes det ikke er så rart jeg!
Teller er i en monopol-situvasjon i det skandinaviske markedet og hvis Mastercard eller Visa vil så kan de endre komforten til Teller ganske voldsomt.
Det var sikkert ingen enkel avgjørelse men en god avgjørelse!
Nesten like god som at Trond Giske var "syk" under Nobel-eventet.

hansson

Langveisfarende
Nå greier vel neppe Mastercard eller Visa å stable på beina noen alternativer til Tellers nettverk i Norge over natta, så jeg tipper avhengigheten her går begge veier. Og akkurat monopolsituasjonen styrker jo Tellers posisjon grundig i forhold til hvis de hadde vært en av mange aktører.

Hvorfor synes du det var en god avgjørelse?

picxx

WF 09
Ser ikke den helt store forskjellen på dette og f.eks. lovpålegge alle norske banker å sperre for overførsel til utenlandske gamblingsteder.
Teller står helt fritt til å ta de valg de er til beste for selskapet, og trenger faktisk ikke svare på det overfor noen, hvis de ikke selv ønsker.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Det jeg synes er fascinerende er at folk så lett la sin fokus styre mot et eller annet. Er det virkelig så mange som ikke vet hvordan verden er og hvordan ting fungerer? Blir man virkelig opprørt av at folk er satt i fengsel/husarrest etc etc?
Da har disse virkelig blitt kondisjonert til de grader.

hansson

Langveisfarende
Picxx, du kommer fremdeles trekkende med sammenligninger som ikke henger på greip. Et norsk lovforbud er jo akkurat det som BURDE ha vært det eneste som skulle få Teller til å godta stenging av overføringer til Wikileaks, som per dato er en 100% legal organisasjon som ikke er dømt noen steder i verden og heller ikke i Norge.

At et norsk lovforbud gjør at visakortene våre stenges for gambling kan jeg godta fordi jeg følger norsk lov. At Teller går mot ytringsfriheten ved å logre for USA liker jeg dårlig. Det skulle bli som om alle norske ISP-er skulle etter eget forgodtbefinnende levere ut IP-data til norsk politi uten lovpålegg eller dom. Eller stenge ned alle nettsteder de ikke syntes hadde passende innhold. Det gjør de vel heldigvis ikke før nettstedet bryter norske lover.

Pong, jeg skjønner ikke hva du skriver her, men synes det er normalt at man opprøres av at folk blir fengslet og satt i husarrest for "lovbrudd" som ikke er lovbrudd men opposisjonsaktivitet?

picxx

WF 09
Picxx, du kommer fremdeles trekkende med sammenligninger som ikke henger på greip. Et norsk lovforbud er jo akkurat det som BURDE ha vært det eneste som skulle få Teller til å godta stenging av overføringer til Wikileaks, som per dato er en 100% legal organisasjon som ikke er dømt noen steder i verden og heller ikke i Norge.

Er ikke teller et privat selskap i norge?
Såfremt jeg vet er det vanlig for private selskaper å ta beslutninger basert på hva som er best for selskapet, hverken hva assange eller mr. hanson på webforumet mener er rett og redelig i en sak.
Mener man selskapet har gjort en for stor brøler i forhold til ens egen overbevisning får man vise dette ved å slutte å benytte seg av deres tjenester.

Hadde derimot teller vært en statlig organisasjon, som mere hadde speilet det politiske ståstedet norge hadde tatt ville saken stilt seg helt annerledes.

Og grunnen til min sammenligning var utifra egen mening om hva jeg vurderer som riktig og galt i forhold til individuell bestemmelsesfrihet i et land, ikke værre enn det.

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Det finnes mange alternativ til Teller, de har LANGT fra monopol

Her er noen konkurrenter:

* Nordea
* Euroline
* Handelsbanken
* Swedbank
* Elavon

Med vennlig hilsen

Yngve Larsen
Mystore.no
Tlf: 21 98 24 74

hansson

Langveisfarende
Men hva er det du prøver å si her, Picxx? At vi er tette i nøtta? Du undervurderer dine motdebattanter. Det du sier her er jo så totalt innlysende, at jeg mistenker deg for å være sarkastisk. Private firmaer har jo all rett til å gjøre ting som de selv vil. Takk for at du slo inn en åpen dør.

Les jussprofessor Torvunds bloggpost, han har virkelig et poeng.

Det ville være synd hvis private selskaper begynte å tilby tjenester til bare de de likte trynet på. F.eks. kunne Thon Hotels nektet alle afrikanere tilgang til fasilitetene. De er jo et privat firma, ikke sant? Heldigvis finnes det lover for enkelte ting. Ytringsfriheten er også lovbestemt i Norge, og da synes jeg det er lavmåls at Teller bestemmer seg for å hindre at norske tilskudd går til en virksomhet som fremmer ytringsfrihetens vilkår. De rett til å gjøre det, men er det en riktig avgjørelse? Hva blir det neste? Blokkere betalinger til muslimer? Blokkere kortbetalinger fra butikker eid av afrikanere? Rekkevidden av denne typen avgjørelser er enorm.

Jeg mener det bevitner fullstendig mangel på baller. Og folk med baller som tør å stå for en del upopulære prinsipper når det er storm og uvær er det som trengs for å gjøre kapitalisme til et bedre system.

Dette inkluderer å avstå fra å selge uetiske produkter, og det inkluderer å være den eneste leverandøren som fremdeles hjelper folk med å få betalt inn støtte til Wikileaks. Og lignende saker.

looper

Medlem
Enig med deg, men dessverre så er er verden slik at de største haiene er de som styrer alt , det må vi bare leve med. Så kan man dra seg i håret og diskutere i timer om hva som er riktig og hva som er galt men du får ikke gjort en dritt!
Teller handlet etter hva som var best for dem og ikke hva som er best for alle andre. Og akkurat som en bar kan velge selv om de vil servere deg så kan Teller velge om de vil servere deg.

Det er like dobbeltmoralsk som det å syntes synd på dyrene som blir brukt i pelsluer mens du koser deg med ribba på julaften! Poenget er dobbelmoralen er smurt utover hele verden!

hansson

Langveisfarende
Enig med deg, men dessverre så er er verden slik at de største haiene er de som styrer alt , det må vi bare leve med.

Det synes jeg ikke vi skal leve med, nei. Jeg er ikke tilhenger av passiv fatalisme.

Det er like dobbeltmoralsk som det å syntes synd på dyrene som blir brukt i pelsluer mens du koser deg med ribba på julaften! Poenget er dobbelmoralen er smurt utover hele verden!

Det er lite eller ingenting som er uetisk med oppdrett av norske sauer og griser til fårikål og ribbe. Umulig å sammenligne med forholdene for dyr på kinesiske pelsgårder.

Topp