Telinet Energi og bruddgebyr

Tyler Durden

New Member
Beklager hvis dette er feil forum, men det er jo noen kloke folk her :)

De fleste har fått med seg at Telinet Energi har fått et dårlig rykte.
Jeg har nå sagt opp hos dem.

Har forstått at bruddgebyret på 900 kr er ulovlig, og at Forbrukerrådet råder oss til ikke å betale, inntil ankesaken til selskapet er over.

På mitt sluttoppgjør nå, hvor jeg forøvrig får tilbake penger..., har de likevel trukket meg for de 900 kr.

En ting er å nekte å betale, og stå imot inkasso, men hvordan kan jeg kreve pengene tilbake når det ennå ikke er en gyldig rettslig kjennelse på dette. Alle vet at dette er ulovlig, og anken går sikkert ikke gjennom, men i mellomtiden -er det noe jeg kan gjøre, utenom å kreve de tilbake, noe som de sikkert nekter?

Takker for svar!

Tyler Durden

New Member
Gjerne det. Jeg kjenner ikke jussen godt nok. Men kan man politianmelde dette? Jeg forstod det slik at dommen de fikk ikke var virkekraftig så lenge de hadde anket. Forbrukerrådet er vel veien å gå uansett.

n0stra

Medlem
Det koster dog langt over 900 kr å utføre.

Koster ingenting. Hvem som helst kan gjøre dette, inkludert en arbeidstaker som ikke har fått sin lønn. Det koster kun penger om man ønsker å gå til rettslige grep på egenhånd.

Om et firma skylder deg penger og de ikke betaler så kan du rapportere kravet inn til staten slik at de da anser deg som uten penger og derfor må evt slås konkurs. Da blir det opp til firmaet å motbevise dette. Om de ikke foretar seg noe innen fristen får de et varsel om at de blir lagt ned og slått konkurs.

Dette er en sikring man har lagt inn slik at et firma ikke automatisk kan over lang lang tid bygge opp masse gjeld før noe skjer, en slags tystetjeneste om man vil.

Det er iallefall det jeg fikk informasjon om da en tidligere arbeidsgiver gikk konkurs og de skyldte meg penger.

sta

Medlem
et firma skylder deg penger og de ikke betaler så kan du rapportere kravet inn til staten slik at de da anser deg som uten penger og derfor må evt slås konkurs. Da blir det opp til firmaet å motbevise dette. Om de ikke foretar seg noe innen fristen får de et varsel om at de blir lagt ned og slått konkurs.

Dette gjelder bare for manglende utbetalt lønn. Andre krav, som f.eks. det trådstarter har mot selskapet er ikke omfattet av lønnsgarantiordningen.

For å kunne begjære selskapet konkurs vil du høyst sansynlig bli bedt om å forskuttere et beløp til dekkning av konkursbehandlingen, ihht. Konkursloven §67. Jeg husker ikke helt hvor stort dette beløpet er, men det er vel i størrelsesordenen 20.000kr. +/-

Mortenxx

Medlem
Du må sende en skriftlig klage til selskapet (det holder trolig med epost). Det vil si at du først og fremst må varsle den andre parten hvis du er uenig i noe, deretter få et svar tilbake i løpet av rimelig tid - deretter kan du gå videre med tiltak hvis dere fortsatt er uenige.

Parter må varsles om krav (eller bestridelse av krav). Det holder med en kort melding om hvilken regning saken gjelder (fakturanummer e.l.), hvilken post og hvilket beløp på fakturaen du er uenig i, at du mener at DE skylder DEG penger - og ev. hvordan du mener dette bør løses.

Selskap kan f.eks. ikke sende krav til inkasso hvis kunden har påklaget deler av en faktura, de må "rydde opp" i slike uoverensstemmelser før saken kan sendes til inkasso. De samme reglene gjelder om du har krav mot et selskap. Hvis uenigheten kun gjelder del av faktura bør man trolig betale det man er enige om - dvs. at man ikke bør "holde tilbake" beløp som faktisk er korrekte.

Topp